Språk

Pohjoisen yhdistykset kysyvät jäseniltään kokemuksia ja toiveita

Hengitysyhdistysten hallitukset valmistelevat syksyisin seuraavan vuoden suunnitelmia. Hyvänä pohjana on tieto aiemmin toteutettujen toimintojen vetovoimasta.

Jooga kiinnosti jäsenistöä, shakkikerho ei vetänyt. Siispä jatketaan joogaa, luovutaan shakista ja kokeillaan jotakin muuta. Mutta mitä tarjota niille jäsenille, joita ei yhdistyksen aktiviteeteissa ole näkynyt? Mikä on estänyt mukaantulon ja mikä mahtaisi saada poisjääneet osallistumaan yhteisiin rientoihin?

Jotta pähkäilystä päästäisiin tietopohjaisiin pohdintoihin, pohjoisen alueen hengitysyhdistykset tekevät loppusyksystä yhteisen jäsenkyselyn. Lyhyt verkossa täytettävä kysely lähetetään marraskuun alussa kaikkien yhdistysten kaikille niille jäsenille, joiden jäsentiedoista löytyy sähköpostiosoite. Kaksi yhdistystä täydentää sähköistä kyselyä lähettämällä lisäksi sähköpostittomille jäsenilleen kyselyn paperilla täytettävänä versiona. Paperikyselyn tulokset liitetään sähköisen kyselyn vastauksiin ja tuloksista tehdään oma yhteenveto jokaiselle yhdistykselle. Koko alueen yhteinen yhteenveto tehdään myös. Tuloksia pohditaan hallitusten porukalla ja käytetään tulevien tekemisten suunnittelussa paikallisesti ja alueellisesti.

Kysely on ensimmäinen laatuaan ja sitä jalostetaan tämän syksyn kokemusten pohjalta. Jäsenistön vastausinnon kirittämiseksi joulukuun alussa arvotaan joukko mainioita palkintoja niiden kesken, jotka haluavat arvontaan osallistua.

Vastaa siis ja vaikuta, kun kysely kilahtaa postilaatikkoosi!

Päivi Suuniittu

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.