Språk

Ryhdy vaikuttajaksi – kouluttaudu kokemustoimijaksi

Haluatko jakaa kokemuksesi omasta tai läheisesi sairastumisesta ja selviytymisestä? Tunnetko kutsumusta vaikuttaa maailmaan oman kokemuksesi pohjalta? Jos vastaat kyllä, kokemustoimijuus saattaa olla sinun juttusi.

Kädet päällekkäin, vertaistuki

Kokemustoimija on hengityssairautta sairastava tai sisäilmasta oireileva tai sairastava ihminen tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa rakentanut kokemuksestaan tarinan kanssaihmisille jaettavaksi. Edellytys antoisalle kokemustoimijuudelle on, että olet jo sinut sairauden kanssa. Rohkeus esiintyä ja valmius rakentaa kokemustoimijan roolia erilaisiin tilanteisiin on eduksi asiassa. Kokemustoimijuus on Hengitysliitossa sopimuspohjaista vapaaehtoistyötä.

Seuraava kokemustoimijakoulutus alkaa Jyväskylässä 23.-24.3. Koulutuksen päättävä toinen lähijakso järjestetään 18.5. Tapaamisten välillä ahkeroidaan harjoitusten parissa verkossa.

Kiinnostuitko? Lue lisää kokemustoimijuudesta täällä. Ensimmäisen koulutusviikonlopun ohjelman löydät täältä.

Koulutukseen hakeminen tapahtuu sähköpostitse. Kerro vapaasti, mikä sinua kokemustoimijuudessa kiinnostaa ja mitkä olisivat vahvuutesi tehtävässä. Lähetä hakemuksesi 28.2. mennessä osoitteella paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi. Hakijat haastatellaan ennen valintaa.

Koulutus on osallistujille maksuton. Hengitysliitto korvaa osallistujien matkakulut edullisimman julkisen vaihtoehdon mukaan.

Tervetuloa koulutukseen!

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.