Språk

Lempeää liikettä tarjolla verkossa sisäilmasta sairastaville

Sisäilmasta oireilevan ja sairastavan on usein vaikea löytää liikuntatilaa, jossa voi treenata ilman riskiä terveydelle. Hengitysliitto ja Oulun Seudun Hengitysyhdistys kokeilevat, voisiko verkossa ohjattu kotitreeni tarjota apua pulmaan.

Nainen jumppaa matolla

Lempeä liike -ryhmä on kerännyt liikkumaan jo reilut 170 innostunutta.

Tammikuun lopussa käynnistynyt Lempeä liike -ryhmä yhdistää ohjatun jooga- ja pilatespohjaisen viikoittaisen treenitunnin ja voimavaralähtöiset vertaiskeskustelut. Harjoitukset jaetaan striimattuina ryhmässä ja tallenteet ovat ryhmän jäsenten käytössä viikon ensiesityksestä. Harjoitusten välillä ohjaaja Kata Porthan-Ylimäinen osallistuu keskusteluihin ryhmässä ja kuulostelee osallistujien toiveita ja palautetta. Verkkovertaisena ryhmää ohjaa Pirkko Moisio.

Ryhmä toimii suljettuna Facebookissa tämän vuoden ajan ja ryhmään pääsee hakemuksesta. Ryhmän jäsenyyttä voit hakea Facebookissa: Lempeä liike – Hyvinvointia hengittäen. Jäseniksi hyväksytään vain sisäilmasta oireilevia ja sairastavia. Osallistuminen on maksuton. Tervetuloa mukaan!

Lempeän liikkeen taustatahot keräävät kyselyin tietoa ryhmäläisten kokemuksista tulevan kehitystyön pohjaksi. Kesällä kevätkauden treenien tallenteista pääsevät nauttimaan kaikki Mopsi-sovelluksen käyttäjät.

Oulun Seudun Hengitysyhdistys saa tukea ryhmän kuluihin KKI-ohjelmasta.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.