Språk

Verkkovertaisryhmät

Verkkovertaisryhmät astmaa ja bronkiektasiaa sairastaville käynnistyvät.

Nainen kuulokkeet päässä läppärillä

Syksyllä 2018 käynnistyneen verkkovertaisohjaajakoulutuksen tuloksena käynnistyy tuota pikaa kaksi uutta vertaisryhmää. Verkossa kokoontuva ryhmä bronkiektasiaa sairastaville starttaa tiistaina 19.2. kello 18. Työikäisten astmaa sairastavien verkkoryhmän ensimmäinen istunto on maanantaina 4.3. kello 19. Myös keuhkoahtaumaa sairastavien keskiviikkoisin kello 17 kokoontuva vertaisryhmä toivottaa vielä muutaman uuden keskustelijan tervetulleeksi mukaan.

Kaikki ryhmät kokoontuvat omien suunnitelmiensa mukaan noin kerran kuukaudessa. Kaikkiin ryhmiin voi ilmoittautua sähköpostitse osoitteella verkkovertaisryhma@hengitysliitto.fi. Vertaisohjaaja ottaa sitten yhteyttä ja kutsuu mukaan tapaamiseen.

Jos haluat kysyä jotakin verkkovertaistoiminnasta, järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu vastaa. Osoite on paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.