Språk

Siitepöly

Siitepölyallergiasta oireilee 10–20 % suomalaisista. Oireilu on jaksoittaista ja loppuu yleensä siitepölykauden päättyessä.

Suomen tärkeimmät allergiakasvit ovat lepät, koivut, heinät, pujo, marunat ja marunatuoksukki.

Siitepölytiedotuksia kannattaa seurata televisiosta, lehdistä ja verkosta, esim. www.siitepoly.fi

Oirekausi ulottuu yleensä maaliskuusta elokuuhun. Siitepöly aiheuttaa tulehduksen limakalvoille ja näin pahentaa myös astman oireita. Siitepölyallergian oireita on monenlaisia: Hengitysteissä voi esiintyä vesinuhaa, aivastelua, nenän kutinaa ja tukkoisuutta, yskänärsytystä ja astmaoireita. Silmissä voi ilmetä ärsytystä, punotusta, kutinaa, kirvelyä ja kyynelvuotoa. Atooppinen ihottuma saattaa pahentua allergian myötä. Oireena voi olla myös voimakas väsymys.

Oireita voidaan lievittää antihistamiineilla ja silmätipoilla, paikallisesti annosteltavalla nenäsuihkeella, silmätipoilla tai siedätyshoidolla.

Näin vähennät altistumista siitepölylle:

• Seuraa siitepölytiedotteita. Puiden siitepölyä on runsaimmin ilmassa iltapäivällä, marunoiden aamu- ja keskipäivällä.
  • Sade puhdistaa ilmaa, kuivuus ja tuuli puolestaan pöllyttävät lisää.
  • Poista pujot pihapiiristä ennen kukintaa.
  • Vältä ikkunatuuletusta pahimpaan siitepölyaikaan. Tuuletusikkunoihin kannattaa hankkia suodatinkankaat.
  • Sisäilman siitepöly vähenee, kun huolehdit viikkosiivouksesta ja vuodevaatteiden puhdistamisesta. Kuivassa huoneilmassa siitepöly säilyy toimintakykyisenä läpi vuoden.
  • Pyyhi pölyt nihkeällä tai mikrokuituliinalla.
  • Suosi sisustusratkaisuja, jotka tekevät kodistasi helppohoitoisen: suosi sisustuksessa sileäpintaisia ja helposti puhdistettavia pyyhittäviä pintoja. Vältä pölyäviä ja pölyä kerääviä sisustusmateriaaleja.

Allergia- ja Astmaliitto
Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutti
Potilaan lääkärilehti
Siitepölytiedote (Turun yliopiston Aerobiologian yksikön)

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.