Språk

Uusia tuulia Länsi-Lapissa ja Napapiirillä

Puistojumppa

Hengitä ja hengästy -puistoliikuntaillat käynnistyvät Kemissä

Länsi-Lapin Hengitysyhdistys tarjoaa 23.5. alkaen aina heinäkuun loppuun asti viikoittain kaikille avointa Hengitä ja hengästy -puistoliikuntaa Ruutinpuistossa Kemissä. Luvassa on joka torstai-ilta puolitoista tuntia joogaa, jumppaa, rentoutusta, kevyitä pallopelejä, hengitysharjoituksia ja muuta hyvinvointia vahvistavaa kaiken kuntoisille. Illat ohjaa liikunnan monitoiminainen, meille medijoogakurssista tuttu Tuija Rantamaa.

Lisätiedot yhdistyksen verkkosivuilta www.hengitysyhdistys.fi/lansilappi.

Uniapneaa sairastavien vertaisryhmä starttasi Rovaniemellä

Napapiirin Hengitysyhdistys käynnisti maaliskuussa uuden vertaisryhmän uniapneaa sairastaville. Ryhmää ohjaa Maija-Liisa Auraneva. Ryhmän toinen kokoontuminen järjestetään torstaina 25.4. kello 18 yhdistyksen toimistolla, Pekankatu 8 B 15.

Mukava porukka toivottaa uudetkin keskustelijat tervetulleiksi!

Napapiirin yhdistys kutsuu toimintatyöpajoihin

Napapiirin yhdistys aloittaa toukokuussa toimintapajakiertueen suuren alueensa eri kulmille. Pajojen tarkoitus on koota hengitysyhdistyksen teemoista ja toiminnasta kiinnostuneet ihmiset ideoimaan uutta tekemistä paikkakunnille. Toiveissa on löytää ideoiden lisäksi myös toteuttajia uusille ajatuksille. Pajoissa yhteisvoimin askaroidut suunnitelmat siirtyvät hallituksen työpöydälle ensi vuoden toimintasuunnitelman eväiksi.

Tervetuloa mukaan! Ensimmäinen voimavaralähtöinen toimintapaja järjestetään 7.5. Kemissä. Kiertue jatkuu syksyllä ja 10.-12.9. pajat ahkeroivat Sodankylässä, Kittilässä ja Rovaniemellä. Lisätietoa yhdistyksen verkkosivuilla www.hengitysyhdistys.fi/napapiiri.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.