Språk

Kolmas kurssiryhmä verkkovertaisohjaajia valmistui

Oulussa kevätaurinko hymyili kilpaa reippaan naisjoukon kanssa, kun 6.4. juhlistimme kahvilla ja herkuilla verkkovertaisohjaajakoulutuksen päättymistä.

Verkkovertaisohjaajat
Vertaisuus verkossa on mahtava mahdollisuus! Vertaiskouluttaja Pirkko Moisio (vas.), verkkovertaisohjaajat Helena Kummala, Irma Saari, Jaana Pahkamäki, Elisa Tomperi, Anna-Liisa Kemi ja järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu uskovat asiaan.

Kolmoskurssilla ohjaajaksi opiskeli viisi vertaisaktiivia. Heistä Elisa ja Helena ohjaavat vaikeaa hengityssairautta sairastavien pienten lasten vanhempien vertaiskeskusteluja ja Anna-Liisa bronkiektasiaa sairastavien ryhmää. Irma ja Jaana käynnistävät ryhmän astma-aiheiden ympärille. Se starttaa keskusteluillalla toukokuussa.

”Hyvät tyypit eri puolilta Suomea ja mukava porukka on ollut ihan parasta”, kuuluu yhteinen kommentti kurssin annista. Monipuoliset keskustelut vertaistoiminnan ja yhdistysarjen ajankohtaisista kysymyksistä ovat ryydittäneet tapaamisia. Kolmen lähiopiskelupäivän välillä kurssilaiset ovat työskennelleet verkossa harjoitellen ohjaamisen taitoja ja yhteystekniikkaa.

Seuraava koulutus verkkovertaisohjaajiksi aikoville käynnistyy syyskuussa. Minkälainen ihminen on passeli vertaisohjaajaksi? Juuri valmistuneet ohjaajat vastaavat.

”Ohjaajuus sopii ihmiselle, joka on sinut oman sairautensa kanssa ja valmis jakamaan kokemuksiaan. Ryhmän ohjaaminen vaatii myös aikaa, joten halu ja mahdollisuus sitoutua tehtävään ovat välttämättömiä”, verkkovertaiset arvioivat.

”Ja tekniikkaa ei pidä pelätä. Sen kanssa pärjää kyllä”, he vakuuttavat. Verkkovertaisohjaajat rohkaisevat myös vertaistukea kaipaavia kokeilemaan verkkoryhmiä.

Tekniikka on vain väline, joka tuo vertaiset lähelle.

Teksti: Päivi Suuniittu

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.