Språk

Kaatuminen on taitolaji

Lapinlahden hengitysyhdistysläiset opettelivat kaatumista sisätiloissa.

Yhdistysväki judoseuran kaatumikurssilla
Lapinlahden yhdistysväki harjoittelemassa turvallista kaatumista.

Paikallinen judoseura Lapinlahden Shiranami järjesti kurssin, jossa opeteltiin kaatumaan tatamille ilman käsien, lonkan tai pään satuttamista. Jokainen voi opetella köllähtämään kyljelleen tai selälleen turvallisesti kotona. Kaatuminen on taitolaji.

– Liikkeet eivät olleet helpoimmasta päästä. Kahden danin mustavöinen Jari Kuokka Lapinlahden Shiranami ry:stä korostaa, että käsiä ei saa laittaa kaatuessaan väliin. Otetaan ne kädet pois sieltä välistä ja pidetään pää mahdollisimman kaukana maasta ilman ruoskaliikettä leuka kiinni rinnassa. Ja sitten joustavuutta jaloista ja vähän ennakointia, neuvoo Kuokka.

Kaatumista harjoiteltiin ensin paksulle patjalle tatamin lisäksi, sitten ohuemmalle ja lopuksi suoraan hieman kovemmalle patjalle eli judotatamille. Kaatumista harjoiteltiin sekä taaksepäin, eteenpäin että sivulle. Useaa jännitti aluksi kaatuminen, käsien sijoittelu ja pään suojaaminen, mutta lopuksi rento liike löytyi, se olikin yllättävän helppoa.

Turvallinen kaatuminen säästää paitsi surua ja vaivaa itseltä, myös yhteiskunnan rahaa. Iäkkäillä on usein suuri kaatumisen pelko.

Hengitysyhdistysläiset suunnittelivat jo tulevia treenejä, joissa kaatumista harjoitellaan. Turvallisessa kaatumisessa on tärkeintä suojata ensin tärkeimmät elimet, pää on pääosissa kaikenlaisissa kaatumistilanteissa.

Kuokka summaa tärkeimmät asiat kaatumisessa seuraavasti:

• kaaduitpa mihin suuntaan tahansa, suojaa aina päätäsi painamalla leuka rintaan, se on samalla myös nopein suojautumiskeino kaatumiselle
  • jos ehdit, rentoudu ja laskeudu polvista alaspäin niin paljon kuin mahdollista, silloin kaatuminen tai itseasiassa tippuminen jaloilta on mahdollisimman pehmeä
  • älä vie ikinä käsiäsi itsesi ja maan väliin vaan pyri viemään ne ristiin rintasi päälle jolloin vältyt ranne-, kyynärpää-, olkapää- ja niskavaurioilta

–  Tärkeintä on harjoittelu, rohkeasti vaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaatumista turvallisessa ympäristössä, sanoo kokenut judon harrastaja ja ohjaaja Jari Kuokka.

Teksti: Jari Kuokka
Kuva: Mirja Vatanen

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.