Språk

Hengityssairaus ja matkailu

Hengityssairaan kannattaa suunnitella matka etukäteen, jotta lomallakin olisi helpompi hengittää.

Matkavalmistelut ajoissa

Kun pohdit lomamatkaa, pohdi aluksi hotellin kuntoa ja ilmanvaihtoa. Esimerkiksi Tripadvisor-palvelusta voi tarkistaa etukäteen, millaisen arvosanan hotelli on saanut muilta matkailijoilta. Voit olla yhteydessä myös suoraan hotelliin. Olisi suositeltavaa, että hotellihuoneessa ja hotellin yleisissä tiloissa olisi ilmanvaihtojärjestelmä, joka jäähdyttää sisäilman ja suodattaa ulkoilman epäpuhtauksia.

Matkavakuutus kannattaa ottaa aina. Myös sen ehdot on tarkistettava huolellisesti ennen matkaan lähtemistä. Kysy, korvaako vakuutus mahdollisen sairaankuljetuksen kotimaahan. Kysy myös, kattaako se sairaanhoitokulut, jotka johtuvat jo olemassa olevasta hengityssairaudesta tai muusta pitkäaikaissairaudestasi. Jos asia on epäselvää, vakuutusvirkailijalta voi pyytää henkilökohtaista tapaamista ja kirjata ehdot sopimukseen tarkasti. Vakuutus otetaan yksityisestä vakuutusyhtiöstä. Tallenna itsellesi myös vakuutusyhtiön hätänumero sairastumistapauksien varalta. Eurooppalaisen sairaanhoitokortin saat tilaamalla Kelasta. Se on erinomainen apu matkalla: voit saada hoitoa EU- ja ETA-maassa tai Sveitsissä. Huomaa viimeinen voimassaolopäivä, jonka umpeutumisen jälkeen kortti on tilattava uudelleen.

Mitä pakata mukaan?

• riittävä määrä lääkkeitä
  • paperiset lääkereseptit
  • mahdollinen uniapnealaite
  • eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Lentäminen ja hengityssairaus

Hengityssairaudet saattavat vaatia erityishuomiota lentomatkoilla. Lentokoneen sisäilma on ohutta, sillä ilmanpaine on korkeampi. Se voi aiheuttaa hengityssairaille hengitysvaikeuksia. Etenkin vaikeaa keuhkoahtaumatautia tai harvinaista hengityssairautta sairastavan kannattaa ennen matkaa kysyä oman lääkärin näkemystä. Kannattaa lisäksi varmistaa suoraan lentoyhtiöstä, onko matkustaminen mahdollista. Jotkin lentoyhtiöt voivat vaatia lääketieteellisen selvityksen tekemistä matkustajan lentokelpoisuudesta.

Uniapnean hoitoa ei kannata keskeyttää matkan ajaksi, sillä oireet palaavat jo parin ilman laitetta nukutun yön jälkeen. Jos matkustat lentäen, etukäteen on hankittava laitevalmistajan matkustustodistus, jossa ilmenee CPAP-laitteen käyttötarkoitus. Sitä kysytään lentokentän turvatarkastuksessa. CPAP-laite on aina pakattava käsimatkatavaroihin, vaikka ei sitä lennon aikana käyttäisikään. Laite ei vaurioidu läpivalaisussa.

Kävelymatkat lentokentän portilta toiselle saattavat olla pitkiä. Vammaiset ja liikuntarajoitteiset matkustajat voivat saada useilla eurooppalaisilla lentokentillä avustamispalvelua. Finavia suosittelee matkustajia varaamaan avustamispalvelun etukäteen.

Reseptilääkkeitä ulkomailla

Paperisella reseptillä voi ostaa lääkkeitä muualla Euroopassa. Tulevaisuudessa myös sähköistä reseptiä voi käyttää eurooppalaisissa apteekeissa. Kokeilu alkoi Suomesta ja Virosta, jatkossa se tulee laajenemaan muualle Eurooppaan. Tulevaisuudessa esimerkiksi kylmäsäilytystä vaativat lääkkeet voi siis hankkia matkakohteesta. Huomioi, että suomalainen resepti ei kuitenkaan takaa lääkkeen saatavuutta ulkomailla. Myöskään suorakorvausta ei voi saada paikan päällä, vaan se pitää hakea jälkikäteen Suomessa. Lue lisää Kanta.fistä.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.