Språk

Energiantuotanto ja teollisuus

Energiantuotanto on yksi merkittävimpiä ilman epäpuhtauksien päästölähteitä. Energiantuotannosta aiheutuvia päästöjä ovat mm. rikkidioksidi-, hiukkas- ja typenoksidipäästöt.

Päästöt riippuvat energiantuotantomuodosta. Energiantuotanto ei yleensä aiheuta korkeita pitoisuuksia hengityskorkeudella, koska päästöt purkautuvat ilmaan korkeista piipuista. Paikallisen energiantuotantolaitoksen päästöistä voi kysyä tietoja suoraan laitoksesta tai kunnan ympäristöviranomaiselta.

Teollisuuden päästöjen laatu ja määrät vaihtelevat tuotannonaloittain, joten päästöjä tarkastellaan yleensä laitoskohtaisesti. Esim. sellutehtaan ilmanlaatuvaikutukset ovat erilaisia kuin öljynjalostuslaitoksen vaikutukset.

Tuotantoprosessien lisäksi päästöjä syntyy esim. teollisuuden energiantuotannosta ja raaka-aineiden ja tuotteiden kuljetuksesta.

Paikallisen teollisuuslaitoksen päästöistä voi tarvittaessa kysyä tietoja suoraan laitoksesta tai kunnan ympäristöviranomaiselta.

Ks. ilmansaasteet  hiukkaset, typen oksidit, rikkidioksidi, haisevat rikkiyhdisteet, hiilivedyt

Andningsförbundet i sociala medier

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Asbestianalyyseihin erikoistunut yritys hakee kauttamme henkilöitä tai heidän läheisiään, jotka ovat altistuneet asbestille tai sairastuneet siitä. Henkilöt esiintyvät valistusvideolla, joka kertoo asbestin vaaroista. Esiintyjille maksetaan korvaus. Lue lisää: https://bit.ly/2Z7ebpJ