Språk

Ajankohtaista: hengityssuojain

Perustietoa hengityssuojaimista koronavirustilanteen aikana. Sivu on päivitetty 1.6.2020.

1. Kannattaako hengityssuojainta käyttää koronan vuoksi?

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) eivät anna ohjeistusta tai yleistä suositusta käyttää hengityssuojaimia tai kangasmaskeja julkisella paikalla liikuttaessa (18.4.2020). Tieteellistä näyttöä näiden vaikuttavuudesta on toistaiseksi erittäin vähän.

Terveysviranomaiset seuraavat tilannetta tarkkaan ja mikäli uutta tutkimusnäyttöä tai tietoa tulee, voivat suositukset muuttua. Hallitus päätti 4.5., että kasvomaskien tarpeesta tehdään selvitys. Hallitus palaa asiaan myöhemmässä vaiheessa.

Varsinaiset lääketieteelliseen käyttöön tarkoitetut hengityssuojaimet on varattava terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön.

2. Onko kangasmaskin käyttämisestä hyötyä?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan kangasmaskia (joko itse tehtyä tai kaupasta ostettua) voi käyttää muiden suojaamiseksi mahdolliselta tartunnalta (14.4.2020). Oikein käytettynä kangasmaski saattaa torjua sitä, ettei omasta suusta levitä pisaratartuntana tautia muihin ihmisiin. Kangasmaskia voi käyttää paikoissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista, esimerkiksi julkisissa kulkuvälineissä tai kaupoissa.

On tärkeää huomata, että kangasmaski ei suojaa omistajaansa taudeilta.

Maskin käyttöä ei suositella hengityssairaille, joilla on hengitysvaikeuksia. Maskin käyttö lisää hengitysvastusta. Tiiviiseen maskiin kertyy myös uloshengityksestä hiilidioksidia. Nämä yhdessä lisäävät hapen puutetta ja vaikeuttavat hengittämistä.

Jos kangasmaskin käyttäminen aiheuttaa sen, että joutuu jatkuvasti korjailemaan maskin asentoa ja koskemaan kasvoja, siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kangasmaski tulee pestä ja vaihtaa jokaisen käyttökerran jälkeen. Hihaan tai paperinenäliinaan yskiminen ja aivastaminen, käsien peseminen ja etäisyyksien pitäminen muihin ihmisiin on edelleenkin ensi arvoisen tärkeää. Paperinenäliina tulee hävittää välittömästi yskimisen jälkeen.

Itse valmistettuja kasvomaskeja ei saa nimittää hengityssuojaimiksi, sillä niiden suojaavuutta ja käytön turvallisuutta ei voida todentaa.

3.  Suojaako huivi koronalta?

Huivi kyllä suojaa kanssaihmisiä pärskeiltä, jos aivastuttaa. Jos huivia joutuu jatkuvasti korjailemaan, siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tärkeintä on aina aivastaa ja yskiä hihaan tai paperinenäliinaan sekä pitää tarpeeksi suuri välimatka muihin ihmisiin.

4. Kannattaako katupölyltä suojautua hengityssuojaimella?

Katupölyltä voi suojautua kestokäyttöisellä hengityssuojaimella, jossa on vaihdettava P2-luokan suodatin. Tärkeää on huomata, että se ei suojaa koronavirustartunnalta eikä kyseessä ole terveydenhuollon ammattilaisten käyttämä hengityssuojaintyyppi. Katupölysuojainten saatavuus voi vaihdella. Suojain lisää hengitysvastusta, joten sitä käytettäessä kannattaa liikkua tavallista rauhallisemmin.