Språk

Oireet ja diagnoosi

Kokemustiedon mukaan tyypillisiä sisäilmasta oireilevan ja sairastavan fyysisiä reaktioita ovat hengitystie- ja astmaoireet sekä erilaiset infektiot.

Yleiseen oirekirjoon kuuluvat myös:

• erilaiset yliherkkyydet (haju, pöly, kemikaali-, ruoka-aine ja sähkö)
  • erilaiset iho- ja silmäoireet
  • yleinen uupumus, väsymys ja sydänoireet
  • päänsärky, huimaus ja lämpöily
  • vatsaoireet
  • niveloireet ja puutumiset
  • muistin ja kognitiivisen toiminnan heikkeneminen.

Sisäilmasta sairastamiselle ei ole olemassa omaa sairausdiagnoosia, sillä oireilu ja sairastaminen ovat yksilöllisesti muodostuvia erilaisten oireiden kirjoja. Sairastamisen taustalla vaikuttavaa fysiologista mekanismia ei ole vielä löydetty.

Homevaurioiden aiheuttamat terveyshaitat

Homevauriot voivat aiheuttaa terveyshaittoja iästä ja terveydentilasta riippumatta. Oireet saattavat ilmaantua toisille jo lyhyen altistumisen jälkeen, kun taas toiset eivät saa oireita lainkaan. Yleensä oireilu helpottaa, kun poistutaan tilasta, jossa ongelmia on. Toisaalta oireet palaavat takaisin, kun tilaan palataan.

Yleisimmät terveyshaitat ovat:

• yleisoireita (esim. poikkeuksellinen päänsärky, väsymys, lievä lämpöily, pahoinvointi, nivelsärky ja huimaus)
  • ärsytysoireita (esim. nenän tukkoisuus, nuha, kurkun karheus, kurkkukipu, äänen käheys, limannousu keuhkoista, pitkittynyt yskä, yöllinen yskä, nielun ärsytys, hengenahdistus, hengityksen vinkuna, silmäoireet, silmän sidekalvon infektiot ja iho-oireet)
  • pitkittyneitä infektioita (esim. flunssat sekä poskiontelon- ja keuhkoputkentulehdukset)
  • joskus myös hengityssairauksia (esim. astma, allerginen nuha ja homepölykeuhko).

Lahjoitusbanneri

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.