Språk

Ilmanvaihto-ongelmat

Ilmanvaihto-ongelmat johtuvat yleensä riittämättömästä ilmanvaihdosta. Joskus myös ylipaineinen ilmanvaihto voi aiheuttaa ongelmia.

Suuntaa-antavan arvion ilmanvaihdon toiminnasta saa asettamalla paperin poistoilmaventtiilin päälle; jos paperi pysyy venttiilissä kiinni, niin ilmaa vaihtuu.  Pyydä ammattilaista tekemään tarkempi mittaus.

Nopea apu puutteelliseen ilmanvaihtoon on hetkellinen ikkunatuuletus. Tehokkain tapa on tuulettaa ristiin. Ikkunatuuletusta voi käyttää myös rakennuksissa, joissa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmä. Mikäli ilmanvaihtojärjestelmä on automaattisesti ohjattu, säädöt voivat muuttua hetkellisesti, mutta ne palautuvat vähitellen ennalleen, kun ikkunatuuletus lopetetaan.

Riittämätön ilmanvaihto on erityisesti painovoimaisen ilmanvaihdon ongelma, mutta sitä voi esiintyä myös koneellisen ilmanvaihdon rakennuksissa. Riittämätön ilmanvaihto johtuu yleensä korvausilmaventtiilien vähyydestä, tai siitä että ne on tukittu tai suljettu.  Jos rakennuksessa ei ole riittävästi korvausilmaventtiilejä, korvausilma pyrkii sisälle rakenteiden ja niiden liitosten, joskus jopa poistoilmaventtiilin kautta. Tällöin korvausilma sisältää ulkoilman ja rakenteiden epäpuhtauksia. Tarvittaessa korvausilmaventtiilejä voidaan asentaa ulkoseinään, tuuletusluukkuihin tai ikkunan karmeihin.

Riittämätön ilmanvaihto ilmenee ensisijaisesti sisäilman tunkkaisuutena ja hapen puutteena. Muita mahdollisia tunnusmerkkejä ovat kosteuden tiivistyminen kylmille pinnoille sekä asukkaiden oireilu.

Tunkkaista sisäilmaa voivat aiheuttaa myös rakenteissa olevat homeet eli mikrobikasvustot

Rakenteiden kunto on selvitettävä kuntotutkimuksella, jos:

• tunkkaisuus ei poistu ilmanvaihdon parantamisella
  • tilassa oleileminen aiheuttaa oireilua
  • haistaa homeen, maakellarin tai muuten pistävää hajua.

Ylipaineisen ilmanvaihdon tunnusmerkkejä ovat ikkunoiden sisälasin sisäpinnan huurtuminen ja ulkoseinänurkkiin tiivistyvä kosteus. Jos rakennuksen sisäilma on ylipaineinen ulkoilmaan nähden, lämmin ja kostea sisäilma pyrkii ulos rakenteiden, niiden liitosten ja ilmavuotojen kautta. Ilmavirtaus aiheuttaa rakenteisiin mikrobivaurioita, kun sisäilman kosteus tiivistyy rakenteiden kylmempiin osiin. Rakennuksen ilmanvaihdon täytyy siksi olla lievästi alipaineinen ilmanvaihtojärjestelmästä riippumatta.

Muista varmistaa seuraavat asiat:

• ovatko poistoilmaventtiilit auki
  • poistoilmakanaviston ja -venttiilien puhtaus
  • venttiilien riittävyyskoneellisen ilmanvaihtojärjestelmän säädöt
  • siirtoilmareitit eli ilman kulkeutuminen oleskelutiloista kohti likaisia tiloja.

Lue lisää: Näin selvität homeongelmaa

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.