Tarjouspyyntö urakasta

Tarjouspyyntö homekorjaustyöstä lähetetään yleensä 3−5:lle korjausrakentamiseen erikoistuneelle urakoitsijalle.

Urakkatarjouspyynnön laadintaan kannattaa paneutua, sillä urakoitsijan velvollisuus on suorittaa kaikki urakkasopimuksessa ja siinä määrättyjen sopimusasiakirjojen edellyttämät työt, toimenpiteet ja hankinnat sovitun urakkahinnan ja maksuperusteen mukaisesti sopimuksessa sovitussa aikataulussa. Jos urakkatarjouspyyntöön ei ole tarkasti määritelty työn sisältöä ja laajuutta, laittaa urakoitsija yleensä tarjoukseensa runsaasti ilmaa eli urakkahinta on silloin huomattavasti kalliimpi.

Tavanomaisesta rakentamisen asiakirjojen pätevyysjärjestyksestä (omakotipuolella RYS-9 1998 ja taloyhtiöpuolella YSE-1998 tai pienurakka) poiketen, homekorjaushankkeessa on tärkeää sisällyttää tekniset asiakirjat jo urakkatarjouspyyntöön.

Urakkatarjouspyyntöön ja sen liitteisiin tulee tarkoin kirjata:

• homekorjauksen sisältö
  • rajaukset
  • toteutustapa
  • laadunvarmistamistavat
  • vastuut
  • mahdolliset sanktiot yms.

Urakkatarjouspyyntöön, urakkasopimukseen ja valvojan sopimuksen kannattaa kirjata: Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.

Tarjousten jättöajan umpeuduttua pyydetään yleensä 2 parasta urakoitsijaa urakkaneuvotteluihin tai valitaan parhain tarjouksista.

Urakkaneuvotteluiden tarkoitus on varmistaa:

• urakoitsija täyttää ammattitaidollisesti tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset
  • urakoitsija täyttää turvallisuusvaatimuksiltaan tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset
  • urakoitsijan tarjoama hinta sisältää varmasti kaikki tarjouspyynnössä esitetyt työt.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.