Omahoito ja altistuminen

Paras keino oireiden ehkäisyyn on voimakkaiden hajujen välttäminen.

Kotona kannattaa karsia pois kaikki turhat kemikaaliset tuoksut. Tuoksuille herkistyminen kannattaa ottaa puheeksi myös perheenjäsenten, ystävien ja työtoverien kanssa. Hengitysliiton verkkosivuilta voi ladata itselleen mieluisen #tuoksutON -julisteen käytettäväksi työ- ja harrastuspaikoissa sekä muissa julkisissa tiloissa. Julisteet ja #tuoksutON –lupaus -kortit toimivat myös työkaluina keskustella tuoksuista, tuoksuttomuudesta ja niiden vaikutuksesta elämänlaatuun sekä hengitysterveyteen.

Osalla herkistyneillä antihistamiinit, nenään suihkutettavat kortikosteroidit ja laimeat paikallispuudutteet saattavat auttaa. Astmaa sairastavilla hyvä hoitotasapaino helpottaa usein myös tuoksuherkkyyden oireita.

Varovainen altistuminen tuoksuille voi auttaa herkistynyttä ihmistä eristäytymistä paremmin pitkällä aikavälillä. Karaisun tulokset vaihtelevat. Useimmat tuoksuille herkät ihmiset sietävät melko hyvin luonnollisia tuoksuja, joten karaisua kannattaa kokeilla juuri niillä. Karaisun tulokset kuitenkin vaihtelevat yksilöllisesti.

Andningsförbundet i sociala medier

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.