Nainen pitää etäisyyttä metron muihin matkustajiin. Naisella on kasvoillaan kasvomaski.
Julkaistu: 12.3.2021
UutisetHengityssairaudetKorona

Kasvomaskin käyttöä kannattaa harjoitella

VR on ottanut maskipakon käyttöön kaikissa junissaan. Helsingin seudun joukkoliikenteeseen on tulossa maskipakko 13.3. alkaen. Maskin käyttämistä ei vaadita niiltä, joilla on terveydellinen este. Hengitysliitto kehottaa kuitenkin kaikkia hengityssairaita käyttämään maskia ohjeistuksen mukaan.

Monille tulee maskin käyttöä aloitettaessa hikoilua tai pyörrytyksen tunnetta. Nämä kuitenkin yleensä loppuvat maskiin tottumisen jälkeen. Jos maskin käyttö tuntuu raskaalta, sen käyttämistä kannattaa harjoitella esimerkiksi kotona istuen.

Jos harjoittelusta huolimatta maskin kanssa on vaikea hengittää, ei maskia pidä käyttää. Vakavan koronavirustaudin riskiryhmään kuuluvien kannattaa välttää julkisilla paikoilla liikkumista etenkin silloin, jos he eivät pysty käyttämään kasvomaskia.

Hengitysliitto toivoo suomalaisilta ymmärrystä niille, jotka eivät voi terveydellisistä syistä maskia käyttää. Erityisiä tunnusmerkkejä hengityssairaudesta Hengitysliitto ei toistaiseksi kuitenkaan lähde edistämään.

Hengitysliiton verkkosivuilta: Koronavirus ja kasvomaski.

Talouselämä: Lähes kaikki keuhkosairaat voivat pitää maskia, sanoo erikoislääkäri