koronatodistus malli
Julkaistu: 19.8.2021
UutisetKorona

Koronatodistus on saatavilla Omakannassa

Voit tallentaa koronatodistuksen älypuhelimeesi tai vaihtoehtoisesti tulostaa paperille Kelan Omakannasta.

Terveydenhuollon kuormitusta pyritään välttämään ja siksi kansalaisia ohjataan hakemaan koronatodistus ensisijaisesti Omakannasta. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää Omakantaa tai valtuuttaa toista henkilöä käyttämään sitä puolestasi, voit saada paperisen koronatodistuksen terveydenhuollon toimipaikoista.

Mikä koronatodistus on?

Koronatodistus eli EU:n koronatodistus tarkoittaa todistusta koronarokotuksesta, todistusta koronatestituloksesta tai todistusta sairastetusta koronavirustaudista.

Koronatodistus sisältää henkilötietosi ja koronavirustautiin liittyvät terveystietosi, joten säiytä ja käytä sitä yhtä huolellisesti kuin muitakin sinua koskevia tietoja sisältäviä asiakirjoja. Todistuksessa on QR-koodi, josta todistuksen sisältö ja aitous voidaan tarkistaa. Koodi toimii vuoden ajan siitä päivästä, jolloin todistus on haettu Omakannasta.

Katso tästä, miltä EU:n koronarokotustodistus näyttää.

Lue lisää koronasta ja rokotuksista sekä koronatodistuksesta verkkosivuillamme.