Julkaistu: 21.2.2020

Oireilu sisäilmasta on edelleen arkipäivää liian monelle

Sisäilmasta oireilun syistä ja seurauksista on keskusteltu viime aikoina.

Ylen laajassa artikkelissa (21.2.) keskityttiin asiantuntijakeskusteluun ja arkikokemuksiin. Myös Suomen Kuvalehti puhui aiheesta 21.2. Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL uutisoi aiheesta ja Työterveyslaitos TTL julkaisi tietoa oireilusta työpaikoilla.

Sisäilmasta oireilu on edelleen arkipäivää liian monelle. Oireilu on todellista ja oireisiin on saatava hoitoa. Sisäilmaongelmissa on hoidettava myös rakennukset. Keskustelua täytyy käydä edelleen, jotta eri osapuolten näkemykset tulevat huomioiduiksi. Uutta tutkimusta tarvitaan, sillä vielä ei tiedetä kaikkea siitä, miksi joku oireilee sisäilmasta ja joku toinen ei.

Hengitysliito välittää sisäilmasta oireilevien ja sairastavien kokemustietoa, rakentaa vuoropuhelua eri tahojen välille ja ohjaa ihmisiä asiantuntijatiedon lähteille. Kansallisessa sisäilma ja terveys -ohjelmassa tuomme sairastavien äänen kuuluviin: kerromme sisäilmasta oireilevien arkikokemuksista, tarpeista ja ratkaisuehdotuksista.