Helsingin katu ruuhka-aikaan
Julkaistu: 29.9.2021
UutisetHengitysterveysUlkoilmaVaikuttaminen

Pienhiukkaspäästöt lisäävät dementiariskiä

Tuoreessa yhdysvaltalaistutkimuksessa saatiin lisänäyttöä hengitysilman PM2,5-pienhiukkasten ja dementiariskin yhteydestä. Tutkimuksesta uutisoi lääkäriseura Duodecim.

Tutkimuksessa riski sairastua suureni tasaisesti mitä suurempia potilaan asuinalueen ilman pienhiukkaspitoisuudet olivat. Samansuuntaisia tuloksia on saatu aiemminkin, mutta pienhiukkasten lisäksi monet muutkin seikat ovat voineet vaikuttaa dementiariskiin. Tämän vuoksi tuloksia kannattaa tulkita varoen, lääkäriseura Duodecimin uutisessa todetaan.

Arvioiden mukaan ilmansaasteet aiheuttavat Suomessa vuosittain 1600–2000 ennenaikaista kuolemaa. Suurin osa ilmansaasteiden terveyshaitoista aiheutuvat pienhiukkasista (PM2.5).  Esimerkiksi astmaan sairastumisen ja kuolleisuuden riski nousee tasaisesti pienhiukkaspitoisuuksien noustessa.

Hengitysliitto vaatii, että Suomessa aletaan noudattaa WHO:n suositusta pienhiukkaspäästöissä: 5 mikrogrammaa vuodessa (µg/m3). Tällä hetkellä EU:ssa ja Suomessa suositus on 25 mikrogrammaa (µg/m3). Lue lisää Hengitysliiton verkkouutisesta.