mies hiihtää kuvituskuva
Julkaistu: 26.3.2021
UutisetHengityssairaudetLiikunta

Tutkimus: Hyvä fyysinen kunto kumoaa lihavuuden terveyshaittoja miehillä

Tuoreen brittitutkimuksen mukaan lihavuus ei näyttäisi olevan yhtä suuri terveysriski miehille, joilla on hyvä fyysinen kunto. Naisilla hyvä fyysinen kunto ei vaikuttanut samalla tavalla.

Tutkimuksen seurannassa huonokuntoiset ja lihavat miehet menehtyivät noin kaksi kertaa todennäköisemmin kuin normaalipainoiset ja hyväkuntoiset, mutta yhteyttä ei nähty lihavilla miehillä, joiden aerobinen kunto oli hyvä.

Tulokset vahvistavat näyttöä liikunnan ja hyvän fyysisen kunnon terveyshyödyistä ja osoittavat niiden ainakin osittain kumoavan lihavuuteen liittyviä haittoja. Naisten osalta ilmiötä pitää kuitenkin selvittää vielä lisää.

Tutkimuksessa seurattiin 77 000 keski-ikäistä miestä ja naista keskimäärin kahdeksan vuoden ajan. Seurannan aikana 1 700 osallistujaa menehtyi. Tutkimus julkaistiin Journal of the American Heart Association -lehdessä.

Samansuuntaisia tuloksia on löydetty myös uniapneaan liittyvissä tutkimuksissa. Uniapnean oireet kuten päiväaikainen väsymys voi liikunnan avulla lievittyä, vaikka paino ei juuri putoisikaan. Tämä selittyy muun muassa kehon koostumuksen edullisina muutoksina. Kestävyysliikunta yhdistettynä lihaskuntoharjoitteluun on tehokkain päiväväsymysoireen lieventäjä.

Lue lisää brittitutkimuksesta Duodecimin sivuilla.

Itse tutkimukseen voit tutustua Journal of the American Heart Association -sivustolla.

Lue lisää uniapneasta ja liikunnasta Liikuntatieteellisen Seuran sivuilla.