Julkaistu: 9.1.2020

Voimaa vertaisuudesta kotona -hanke aloittaa Oulussa

Asutko Oulun seudulla? Sairastatko sinä tai läheisesi happihoitoista keuhkoahtaumatautia? Kaipaatko piristystä ja uusia ajatuksia arkeesi? Tervetuloa osallistumaan Voimaa vertaisuudesta kotona -ryhmään!

Voimaa vertaisuudesta kotona -hanke on kokeilu, jossa luodaan uudenlaista vertaistoiminnan mallia. Siinä samassa elämäntilanteessa olevat osallistujat tapaavat tammi-maaliskuussa kolmen pariskunnan ryhminä toistensa kodeissa. Ryhmätapaamiset käynnistyvät kaikille yhteisellä tutustumistapaamisella, johon osallistuu myös OYS:in asiantuntijoita. Ryhmätapaamisten jälkeen järjestetään yhteinen arviointipäivä. Aloitus- ja lopetustapaaminen toteutetaan mukavissa kokoustiloissa Oulussa.

Jotta osallistuminen olisi helppoa, hanke järjestää osallistujille taksikyydin tapaamisiin. Hanketyöntekijä huolehtii järjestelyn toimivuudesta. Hän tuo kotitapaamisiin myös välipalatarjottavat mukanaan. Sairastavien osallistuminen onnistuu OYS:sta lainattavien matkahappirikastimien avulla. Hanketyöntekijä hoitaa niiden kuljetuksen tapaamisten osallistujille. Kotitapaamiset kestävät matkoineen noin neljä tuntia kukin.

Mistä kotitapaamisissa keskustellaan? Hanketyöntekijällä on kiinnostavia aiheita tuomisinaan. Parisuhteen muuttuminen sairauden myötä askarruttaa monia. Vertaisten kesken kokemusten jakaminen ja arkisten selviytymisvinkkien vaihto on helppoa. Tapaamisiin kutsutaan myös vierailijoita alustamaan keskusteluja. Osasta aiheita keskustellaan koko porukalla, osasta puhuvat sairastavat ja puolisot omissa ryhmissään.

Osallistuminen Voimaa vertaisuudesta kotona -hankkeen ryhmiin on maksutonta. Hankkeen toteuttaa Hengitysliitto Savonlinnan kansanterveyssäätiön tuella.

Hankkeeseen osallistuville tarjotaan kyydit tapaamispäiviin, matkahappirikastimet käyttöön tapaamisten ajaksi sekä pientä purtavaa ja mukavaa yhdessäoloa.

Lisätiedot:

Pirkko Moisio