Julkaistu: 21.2.2020

Yksi elämä -verkosto: EU:n on kiristettävä ilmanlaatukriteerejä

EU:n on kiireellisesti otettava käyttöön WHO:n suositukset ilmanlaadun tasosta.

Yksi elämä -verkosto lähestyi ilmasto- ja ympäristöministeri Krista Mikkosta kirjeellä, jossa pyytää ministerin tukea esitykselle EU:n ympäristöneuvoston kokouksessa. Maaliskuun alussa pidettävässä kokouksessa käsitellään EU:n Green Dealia ja neuvosto tekee päätelmän ilmanlaadusta.

EU:ssa ja Suomessa PM2,5-pienhiukkasten vuotuinen raja-arvo on 25 mikrogrammaa kuutiossa ilmaa (25 µg/m3). Maailman terveysjärjestö WHO:n suositus on tiukempi, 10 µg/m3 vuodessa. EU:n on kiireellisesti otettava käyttöön WHO:n suositukset ilmanlaadun tasosta.

Ilmansaasteet ovat suurin terveyteen vaikuttava ympäristöaltiste. Ne aiheuttavat EU:n alueella 400 000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa. Ne lisäävät erityisesti hengitys-, sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksien sekä syöpien syntymistä ja pahenemista. Uudet tutkimukset osoittavat myös yhteyden ilman saastumisen ja ylipainon, diabeteksen sekä neurologisten sairauksien välillä.

Hengitysliitto kuuluu Yksi elämä -verkostoon.

Lue lisää pienhiukkasten terveyshaitoista: Hengitysliiton sää- ja ilmastoriskit -ohjelma.