Viestintä ja tunnereaktiot

Pidä huolta itsestäsi ja läheisistä

Elämme haasteellisia aikoja. Pitkä koronapandemia on kuormittanut mieliä ja nyt elämme tilanteessa, jossa naapurimaamme Venäjä on hyökännyt Ukrainaan. Sodan kauheuksia tapahtuu suhteellisen lähellä, uutiset ovat täynnä ihmisten hätää. Ei ole mikään ihme, jos mieli kuormittuu ja tunteet käyvät pintaan.

Pelko on luonnollinen reaktio. Omaa ja läheisten pelkoa voi taltuttaa sanoittamalla sitä, käsittelemällä asioita faktojen avulla sekä tekemällä sen, mitä voi tehdä. Me voimme tarjota apua humanitäärisestä kriisistä kärsiville ihmisille sekä turvata omaa ja läheistemme turvallisuutta. Nykyaikana sodankäyntiin liittyy paljon informaatiovaikuttamista, ihmisten mieliin ja tunteisiin koetetaan tarkoituksella vaikuttaa sanoittamalla asioita tosiasioiden vastaisesti. Esimerkiksi Venäjä puhuu erikoisoperaatiosta, kun sen vallanpitäjät tarkoittavat hyökkäystä Ukrainaan.

Informaatiovaikuttaminen saa meidät epäilemään asioita, jotka tiedämme tosiksi ja toisaalta joskus epäilemään kaikkea valheeksi. Arkijärkeä kannattaa nyt vaalia, sillä usein informaatiovaikuttamisella halutaan ihmisten suuntaavan huomionsa epäoleellisiin asioihin, jäävän kiinni pelkoon tai lamaantumaan. Näin voi käydä huomaamatta, jos alamme olla jatkuvasti huolissamme.

Suojataan itseämme olemalla medialukutaitoisia: seurataan yleisesti luotettuja medioita, suhtaudutaan kriittisesti uutisiin ja videopätkiin, joita jaetaan sosiaalisessa mediassa ja muistetaan vanhan kansan viisaus: jos jokin on liian hyvää tai uskomatonta ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta.

Maailmassa on paljon hyvää ja omassa elämässä löytyy varmasti kiitollisuuden aiheita. Nyt on tärkeää pitää toivoa yllä. Vinkkejä omaan jaksamiseen:

• Pidä huolta perustarpeista: unesta ja levosta, syömisestä ja liikunnasta.
    Pidä yllä yhteisöllisyyttä: juttele, ole ihmisten kanssa tekemisissä, älä jää yksin ajatustesi kanssa.
  • Pura ahdistusta toimimalla: huolehdi tietoturvallisuudesta päivittämällä kaikkien älylaitteittesi tietoturva ajan tasalle. Päivitä salasanat sähköposteihin.
  • Suojaa mieltäsi kuormittumasta: seuraa luotettavia medialähteitä, rajoita uutisten seuraaminen vain kertaan tai pariin päivässä jatkuvan seurannan sijaan.
  • Vaali kosketusta luontoon, niin sanotusti maadoita itseäsi erityisesti voimakkaan tunnekokemuksen jälkeen: vedä henkeä ulkoilmassa hetki, silitä lemmikkiä, leiki lasten kanssa – tee jotain, joka palauttaa sinut sen pariin, mikä elämässä on hyvää ja kaunista.