The Organisation for Respiratory Health in Finland

The Organisation for Respiratory Health in Finland is a social and health organisation whose mission is to promote respiratory health and improve the lives of people with respiratory conditions – to make it easier for everyone to breathe.

In particular, the promotion of respiratory health involves highlighting issues related to high-quality air and indoor air, along with advocating exercise and healthy and non-smoking lifestyles.

We improve the lives of people with respiratory diseases by producing information and providing our expert opinion on their services and care. Our aim is to enable persons with respiratory diseases and their families to lead equal and active lives, participate in society and support each other as volunteers, peers and experts through experience.

We produce materials for everyone interested in respiratory health and diseases. Some of the materials are available in Swedish. We also produce Finnish-language materials for social welfare and health care professionals, such as the Hengityskanava newsletter. Approximately every fifth Finnish person suffers from a respiratory disease. The Organisation for Respiratory Health in Finland includes 27,000 members, 84 local respiratory health associations and two national associations.

Organisation for Respiratory Health in social media

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi