Asthma

Asthma is a chronic pulmonary disease that inflames the mucous membranes of the bronchial tubes and causes them to contract. People with asthma are prone to respiratory symptoms, because the inflamed and swollen mucous membranes are sensitive to stimuli such as dust, cold air, exertion, tobacco smoke and strong smells.

Left untreated, asthma can cause structural changes in the walls of the bronchial tubes, which can lead to permanently impaired pulmonary function, in the worst-case scenario. However, in most cases, the inflammation can be kept under control with medications.

Asthma is caused by individual underlying factors and can manifest at any age. Hereditary tendencies, allergic rhinitis and other upper respiratory tract conditions increase the risk of contracting asthma. The outbreak of asthma is often related to environmental stimuli or a protracted respiratory tract infection; but, can sometimes manifest spontaneously, without a readily available explanation.

The most common risk factors for asthma include:

• Allergies and atopy
  • Hereditary tendencies/parents or siblings with asthma
  • Allergic rhinitis
  • Other upper respiratory tract conditions
  • Smoking and passive smoking
  • Obesity
  • Mould and moisture damage has an effect on the outbreak and severity of asthma; but, the relationship of cause and effect remains unclear.

People with asthma are more prone to gastroesophageal reflux disease, but the condition does not cause asthma, according to current knowledge. Gastroesophageal reflux disease (GERD) is a condition in which stomach contents repeatedly come back up into the oesophagus. This causes heartburn, a burning sensation under the sternum, and the reflux of stomach contents into the mouth.

Asthma is the most common chronic respiratory disease in Finland, with one in ten persons suffering from the condition. Asthma is an underdiagnosed condition among the elderly, who frequently suffer from chronic cough, phlegm and respiratory difficulties. However, the aged only rarely suffer from severe asthma symptoms. Diagnosing asthma is made more difficult by other concurrent diseases, such as cardiac insufficiency or COPD.

Asthma survey

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC