Chronic obstructive pulmonary disease (COPD)

COPD or chronic obstructive pulmonary disease is a slowly progressing pulmonary disease usually related to smoking.

Constant exposure to tobacco smoke causes a chronic inflammation of the pulmonary tissues and mucous membranes of the bronchial tubes. The inflammation slowly causes emphysema and the permanent obstruction of the bronchial tubes. This weakens the flow of air in the lungs, leaving too much air in the lungs even after a strong exhalation. These are the principal causes of the shortness of breath experienced by those with COPD.

COPD is characterised by the permanent obstruction of small respiratory ducts, destruction of pulmonary tissue and slow exhalation. Even though the obstruction cannot be reversed, persons suffering from the disorder can influence the course of the disease and their prognosis and ability to function, to a significant degree.

Roughly 5–10 per cent of Finland’s adult population is estimated to suffer from COPD. The figure can be doubly as high if people with the first symptoms of COPD, i.e. chronic bronchitis, are counted.

Minor COPD will only have a slight detrimental effect on quality of life, but advanced forms of the disorder are severely limiting. Severe COPD causes a significant impairment in pulmonary function.

Organisation for Respiratory Health in social media

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Kuulumisia hengitysyhdistyksistä: Parkanon Seudun Hengitysyhdistyksen tapahtumissa on aina maittavat tarjoilut.
    "Kaikki paikalliset taitavat tuntea meidät", aktiivit kertovat.

Mikä on #Parkano'n salaisuus?
    Lue: https://bit.ly/2z8yOXN
    #vapaaehtoistyö
    #hengitysliitto

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC