Liittovaltuuston kokoustiedote 27.5.2023

Liittovaltuusto kokoontui Helsingissä ja Teams-työkalun välityksellä 27.5. Kokouksen aluksi kuultiin liittohallituksen varapuheenjohtaja Reijo Sallin katsaus liiton ja hengitysyhdistysten toimintaympäristön muutoksista ja toiminnanjohtaja Markku Hyttisen katsaus liiton toimintaan.

Luottamusjohdon uutiset

Liittovaltuusto päätti vuoden 2022 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vahvistamisesta sekä vastuuvapauden myöntämisestä liittohallitukselle. Lisäksi liittovaltuusto käsitteli järjestötoiminnan vuosikatsauksen vuodelta 2022 ja tietotilinpäätöksen vuodelta 2022.

Liittovaltuusto hyväksyi liiton toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2023. Huomioitavaa on, että liiton uusi toimintasuunnitelma ja talousarvio ei ole enää vertailukelpoinen aiempiin vuosiin, koska koulutustoiminta on yhtiöitetty vuoden 2023 alusta omaksi kokonaisuudekseen. Muutos vaikuttaa sekä suoraan että hallinnon osalta osin välillisesti esitettyihin lukuihin.

Liittovaltuusto valitsi vuoden 2023 tilintarkastusyhteisöksi KMPG Oy:n.

Hengitysyhdistysten yhden vuosikokousmallin vuoksi liittovaltuusto teki jo päätöksen vuoden 2025 jäsenmaksusta seuraavasti:

• Varsinaisen jäsenen jäsenmaksun liiton osuus 17 €.
  • Nuorisojäsenen (15–20 vuotta) jäsenmaksun liiton osuus 10 €.
  • Perheen toisen jäsenen (ei jäsenlehteä) jäsenmaksun liiton osuus 10 €.
  • Lapsijäsenen jäsenmaksu pidetään maksuttomana. Lapsijäsenyys edellyttää huoltajan suostumuksen.
  • Kannattajajäsenen jäsenmaksu 50 €.
  • Yritysten ja yhteisöjen jäsenmaksu 1500 €.

Jäsenmaksut eivät sisältäneet korotuksia.

Liittovaltuusto vahvisti Patentti- ja rekisterihallituksen ja jäsenyhdistysten muutosehdotuksilla korjatut yhden kokouksen ja kahden kokouksen mallisäännöt. Lisäksi se valtuutti toiminnanjohtajan tekemään mahdollisesti vielä tarvittavat tekniset muutokset sääntöihin. Kun Patentti- ja rekisterihallitus on hyväksynyt mallisäännöt, jäsenyhdistykset voivat käsitellä ja rekisteröidä uudet säännöt.

Järjestötoiminnan uutiset

Liittovaltuusto merkitsi tiedoksi liiton vaikuttamistyössään antamat lausunnot tupakkalain muuttamisesta, virvoitusjuomaverolaista, järjestöjen varainhankinnan avustamisesta ja tukemisesta valtionavustustoiminnassa sekä EU:n ilmanlaatukriteerien uudistamisesta Commission Hearing on Air Quality. Julkisista lausunnoista uutisoidaan erikseen liiton verkkosivuilla www.hengitysliitto.fi osana arkitoimintaa.

Lisäksi kuultiin viestintä- ja kehittämisjohtaja Hanna Salmisen katsaus omaan vastuualueeseensa ja Kongressi-rekisterijärjestelmään liittyviin asioihin.