Liikuntatoiminta

Valmis työkalu yhdistyksen liikuntatoiminnan kehittämiseen

Tässä on yhdistyksen hallitukselle ja liikunta-aktiiveille helppo työkalu, joka antaa kuvan siitä, mitä yhdistyksen liikuntatoiminnassa jo tehdään ja mitä asioita yhdistys haluaa jatkossa kehittää.

Katso alla olevat videot ja tutustu aiheeseen:

Liikunnan itsearviointi -video (4:14) esittelee liikunnan itsearvioinnin tekemisen ja opastaa siihen liittyvän materiaalin käyttämisen.

Lahden sydänyhdistyksen kuulumiset (3:57) kertoo liikunnan itsearvioinnin tekemisestä ja tuo esille, miksi sen tekeminen kannattaa.

Miten liikkeelle?

1. Kerro yhdistyksesi puheenjohtajalle innostuksesta käynnistää liikunnan nykytilanteen kartoitus.
  2. Vie idea puheenjohtajalle yhdistyksen hallituksen kokoukseen, esittele toimintapa ja innosta koko hallitus mukaan.
  3. Sopikaa, kuka vie kartoitusta eteenpäin yhdistyksessä;
  • arviointilomakkeiden (sähköisesti täytettävä ja tulostettava) vastaajien määrittely, esim. kaikki hallituksen jäsenet, liikuntavastaava/liikunta-asioita hoitava, liikuntaryhmien ohjaajat (vertaisohjaajat ja ammattilaisohjaajat)
  • arviointilomakkeiden täyttö- ja palautustapa ja ajankohta
  • tulosten/yhteenvedon kokoaminen (sähköinen ja tulostettava)
  • tulosten esittely hallituksen kokouksessa
  • kehittämistyön aikataulu kokonaisuudessaan
  1. Päättäkää hallituksessa tulosten esittelyn jälkeen mahdollisista jatkosuunnitelmista ja kehittämistehtävistä (tulostettava) ja niiden toimeenpanosta sekä miten toimeenpanoa seurataan ja milloin tehdään liikunnan tilannekatsaus seuraavan kerran.
  2. Kirjatkaa asioista muistio (tulostettava)

Mistä apua?

Itsearvioinnin tekemiseen saatte apua liiton liikunnan asiantuntija Veera Farinilta veera.farin@hengitysliitto.fi, 044 4077020 tai koulutetuilta Liikkuva yhdistys-valmentajilta, jotka toimivat sinun ja yhdistyksesi tukena itsearvioinnin käynnistämisessä Tutustu valmentajalistaan tästä.

HUOM! Liikunnan itsearviointi -työkalun materiaali on tarkoitettu kaikille yhdistysliikunnan kehittämisestä kiinnostuneille. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat Aivoliitolle, Diabetesliitolle, Hengitysliitolle, Sydänliitolle ja Syöpäjärjestöille. Materiaalia saa muokata ainoastaan vaihtamalla Hengitysliiton-logon tilalle oman logonsa. Lisätietoja: veera.farin@hengitysliitto.fi.

Lainaa liikuntavälineitä järjestöasiantuntijalta

Ostoskassipujottelu

Ostoskassipujottelu on leikkimielinen ja innostava laji esimerkiksi yhdistyksen tapahtumiin. Sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille.

Katso ostoskassipujottelun ohjeistus yhdistyksille.

Kunnon tasapainorata-välineet – Woimareppu

Woimareppu sisältää ohjeet ja välineet iäkkäille tarkoitetun tasapainoradan rakentamiseen.

Kerhohuoneeseen tai tapahtumaan voi rakentaa esimerkiksi vain 1–2 pistettä. Tällöin isoa tilaa ei tarvita. Pisteet tulee rakentaa turvallisuussyistä aina seinän viereen.

Katso mitä kaikkea Woimareppu sisältää.

Puistogolfsetti

Puistogolf on hauska laji esimerkiksi yhdistyksen tapahtumiin. Puistogolfia voi pelata ulkona tai sisällä. Sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille.

Katso ohjeet puistogolfin järjestämiseen.