Liikuntatoiminta

Liikunnan järjestäminen yhdistyksessä edistää yhdistyksen elinvoimaisuutta.

Liikunta yhdistyksessä voi tarkoittaa säännöllisiä liikuntaryhmiä, yksittäisiä liikuntatapahtumia tai vaikka vertaistapaamisen yhteydessä tehtyä taukojumppaa.

Liikuntaa järjestettäessä on tärkeä sopia yhdessä muutamista liikuntaan liittyvistä asioista ja vastuista. Avuksi yhdistysliikunnan järjestämiseen on tehty valmiita lomakkeita, jotka löytyvät alta.

Sopikaa yhdistyksessä seuraavista asioista:

• Kuka varaa liikuntatilat.
  • Miten ja koska jäsenten liikuntatoiveita kuullaan.
    • Jäsenten toiveita voi kerätä esimerkiksi lomakkeella tai jäsenkyselyllä.
  • Kuka kirjoittaa liikuntaryhmien tiedot yhdistyksen kotisivuille.
    • Tietoihin kannattaa kirjata muun muassa kenelle ryhmät on tarkoitettu, mitkä ovat ryhmien tavoitteet, kauanko ryhmät kestävät ja mitä niissä tehdään.
  • Miten liikunnan vertaisohjaajien ja liikuntayhdyshenkilöiden osaamista tuetaan.
    • Ohjaajat ja yhdyshenkilöt voivat osallistua esimerkiksi koulutuksiin.
  • Miten vapaaehtoisia kiitetään ja heidän jaksamistaan tuetaan.

Tueksi yhdistysliikuntaan on käytössä valmiita lomakkeita:

Liikkuva yhdistys – liikunnan itsearvioinnin malli

Tässä on yhdistyksen hallitukselle ja liikunta-aktiiveille helppo työkalu, joka antaa kuvan siitä, mitä yhdistyksen liikuntatoiminnassa jo tehdään ja mitä asioita yhdistys haluaa jatkossa kehittää.

Katso alla olevat videot ja tutustu aiheeseen:

Liikunnan itsearviointi -video (4:14) esittelee liikunnan itsearvioinnin tekemisen ja opastaa siihen liittyvän materiaalin käyttämisen.

Lahden sydänyhdistyksen kuulumiset (3:57) kertoo liikunnan itsearvioinnin tekemisestä ja tuo esille, miksi sen tekeminen kannattaa.

Miten liikkeelle?

1. Päättäkää hallituksessa tulosten esittelyn jälkeen mahdollisista jatkosuunnitelmista ja kehittämistehtävistä ja niiden toimeenpanosta sekä miten toimeenpanoa seurataan ja milloin tehdään liikunnan tilannekatsaus seuraavan kerran. Tulostettavan suunnitelmalomakkeen löydät tästä.
  2. Kirjatkaa asioista muistio. Tulostettavan muistion löydät tästä.

Mistä apua?

Itsearvioinnin tekemiseen saatte apua liiton liikunnan asiantuntija Veera Farinilta veera.farin@hengitysliitto.fi, 044 4077020 tai koulutetuilta Liikkuva yhdistys-valmentajilta, jotka toimivat sinun ja yhdistyksesi tukena itsearvioinnin käynnistämisessä. Tutustu valmentajalistaan tästä.

Huomioithan, että Liikunnan itsearviointi -työkalun materiaali on tarkoitettu kaikille yhdistysliikunnan kehittämisestä kiinnostuneille. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat Aivoliitolle, Diabetesliitolle, Hengitysliitolle, Sydänliitolle ja Syöpäjärjestöille. Materiaalia saa muokata ainoastaan vaihtamalla Hengitysliiton-logon tilalle oman logonsa. Lisätietoja: veera.farin@hengitysliitto.fi.