Hengitysliiton viestintätuki yhdistyksille

Hengitysyhdistys voi hyödyntää hengitysliiton tuottamia viestinnän suunnittelutyökaluja ja valmiita mallipohjia. Tällaisia malleja ovat muun muassa

• vuosikello
  • tiedotepohja (lähetetään yhdistyksille sähköpostilla)
  • verkkosivustopohja.

Hengitysyhdistys voi hyödyntää myös Hengitysliiton tuottamaa viestintää. Hengitysliiton tuoreimmat uutiset löydät Hengitysliiton verkkosivuilta.

Muita hyödyllisiä sivustoja, joita voit linkittää ovat

Sosiaalisessa mediassa liiton löytää tunnisteella @hengitysliitto seuraavista kanavista:

Liiton päivityksiä voi jakaa edelleen, niistä voi tykätä ja niitä voi myös kommentoida.

Hengitysyhdistys voi jakaa edelleen omissa kanavissaan liiton tuottamaa materiaalia myös sähköisesti. Tällaisia materiaaleja ovat muun muassa esitteet, uutiset ja sosiaalisen median päivitykset.

Yhdistysten ei tarvitse jakaa edelleen Hengitysliiton sähköisiä uutiskirjeitä, sillä ne menevät suoraan niille jäsenille ja aktiiveille, jotka ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa jäsenrekisteriin.

Jäsenten uutiskirje on nimeltään Hengityskirje, ja aktiivien ja luottamushenkilöiden uutiskirje on nimeltään Hengitysuutiset. Uutiskirjeet ilmestyvät 4–5 kertaa vuodessa.

Hengitys-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa. Se jaetaan jokaisen varsinaisen jäsenen kotiin paperilehtenä, ellei jäsen ole halunnut vain sähköistä lehteä. Lue lisää Hengitys-lehdestä Hengitysliiton verkkosivuilla.

Lehdessä julkaistaan 2019–2020 juttusarja nimeltä Elinvoimaiset paikallisyhdistykset.

Jos sinulla on juttuvinkki, kerro siitä meille lähettämällä sähköpostiviesti tiedotus(a)hengitysliitto.fi. Korvaa (a) osoitekentässä @-merkillä. Hengitysliitto ei pääsääntöisesti julkaise juttuja hengitysyhdistysten vuosipäivästä tai vastaavista tilaisuuksista.

Hengityskirjeen vieraskynäkirjoitus

Oletko kiinnostunut jakamaan oman yhdistyksesi tärkeitä tapahtumia tai oivalluksia myös muiden iloksi? Jokaisessa uutiskirjeessä on mahdollista julkaista myös 1–2 vieraskynäkirjoitusta.

Vieraskynäkirjoitusten julkaisemista ohjaavat seuraavat periaatteet:

• Kirjoittaja kirjoittaa omalla nimellään ja kertoo myös, minkä yhdistyksen jäsen hän on.
  • Kirjoitus kertoo yleisesti kiinnostavasta ja ajankohtaisesta aiheesta, joka liittyy hengitysyhdistysten toimintaan. Voit olla etukäteen yhteydessä toimituskuntaan ja tarjota aihettasi.
  • Kirjoitus on myönteinen ja jakaa hyviä käytäntöjä. Jos kirjoitus sisältää kritiikkiä, se on käsitelty asiallisesti ja esittää ratkaisuvaihtoehdon käsiteltävään asiaan. Kirjoitus voi siis ottaa kantaa, mutta se ei herjaa eikä loukkaa ketään. Kirjoituksen on oltava lakien ja hyvien tapojen mukainen.
  • Kirjoitus voi olla julkaistu myös muualla.
  • Kirjoitus on kirjoitettu hyvällä kielellä. Toimitus otsikoi, muokkaa ja tarvittaessa lyhentää kirjoitusta.
  • Kirjoituksen lähettäjä vastaa itse siitä, että hänellä on oikeus kirjoitukseen ja siinä esitettyihin mahdollisiin lainauksiin ja sitaatteihin sekä kuvamateriaaliin. Kirjoittaja vastaa myös kuvamateriaaliin liittyvistä kuvaus- ja julkaisuluvista. Huom. kuvissa ei saa esiintyä tunnistettavasti alle 18-vuotiaita.
  • Kirjoituksen merkkimäärä on noin 1000 merkkiä.
  • Jos haluat lähettää kuvan, sen on oltava vaakakuva, jonka leveys on vähintään 600 pikseliä.

Hengitysliiton oppaat ja muut julkaisut

Hengitysliitto tuottaa paljon oppaita ja muita julkaisuja hengitysterveyteen ja hengityssairauksiin liittyvistä aiheista. Julkaisut ovat yhdistysten käytettävissä, ja löydät ne Hengitysliiton verkkosivuilta

Näitä materiaaleja voit joko tilata jaettavaksi erilaisiin yhdistyksen tapahtumiin tai jakaa sähköisesti aiheesta kiinnostuneille.

Hyödynnä #tuoksutON-kampanjamateriaalia

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja kannustaa pohtimaan omaa tuoksujen käyttöä ja vähentämään tuoksukuormaa. Tutustu #tuokstuON-kampanjaan Hengitysliiton verkkosivuilla.

Tuoksuttomuuden voi ottaa huomioon esimerkiksi yhdistyksen tilaisuuksissa. #tuoksutON-kampanjamateriaali on ladattavissa ja tilattavissa Hengitysliiton verkkosivuilla.

Hengitysliiton verkkosivuilta voit ladata myös kampanjajulisteiden verkkoversioita. Painettuja julisteita voi tilata opastilauslomakkeella.

Julisteita voi hyödyntää keskustelun herättäjinä myös julkisissa tiloissa. Muistakaa aina pyytää tilojen omistajilta lupa julisteiden kiinnittämiseen.

Hyödynnä myös kampanjasivulla oleva #tuoksutON-leima, jonka voit liittää esimerkiksi tapahtumakutsuun tai tapahtumajulisteeseen.