Jäsenrekisterin ylläpito

Henkilöjäsen voi ilmoittaa muuttuneet tietonsa Hengitysliiton jäsenasiainhoitajalle. Jäsenasiainhoitajan yhteystiedot löydät Hengitysliiton verkkosivuilta.

Jäsenen osoitetiedot päivittyvät Postin osoitepalvelun kautta, joten osoitteenmuutosta ei tarvitse ilmoittaa Hengitysliitolle erikseen. Poikkeuksena ovat ne henkilöt, jotka ovat tehneet Postille tietojensa luovutuskiellon.

Hengitysliitto ylläpitää hengitysyhdistysten yhteistä jäsenrekisteriä. Jäsenrekisteriin kerättävistä henkilötiedoista kerrotaan liiton tietosuojaselosteessa. Tutustu jäsenrekisterin tietosuojaselosteeseen Hengitysliiton verkkosivuilla.

Jäsentietojen tarkastus

Henkilöjäsenellä on oikeus tehdä omien jäsentietojensa tarkastuspyyntö. Pyyntö on tehtävä kirjallisesti tietosuojavastaavalle tarkastuspyyntö-lomakkeella.

Jäsen voi myös tilata lomakkeen paperisena jäsenasiainhoitajalta. Tietojen tarkastaminen on maksutonta kerran vuodessa.

Ketkä saavat käsitellä jäsenrekisteritietoja hengitysyhdistyksessä?

Hengitysyhdistyksen jäsenrekisterinhoitaja saa henkilökohtaisen tunnuksen jäsenrekisteriin. Tunnusta ei saa luovuttaa eteenpäin.

Hengitysyhdistyksen jäsenrekisterinhoitaja voi itse korjata ja lisätä jäsenen tietoja: nimi, puhelinnumero, osoite, sähköpostiosoite. Tietoja voi ilmoittaa myös jäsenrekisterissä olevilla lomakkeilla.

Luottamushenkilölle tai yhdistyksen toimihenkilölle voidaan tarpeen mukaan luoda käyttäjätunnus jäsenrekisteriin. Yhdistyksen hallitus päättää, kenellä on oikeus käsitellä yhdistyksen jäsenrekisterin tietoja. Jokainen luottamus- ja toimihenkilö, jolla on tai joka saa käyttäjätunnuksen jäsenrekisteriin, suorittaa tietosuojatestin. Lue lisää tietosuojasta ja testin suorittamisesta.

Jäsenrekisterinhoitaja voi olla yhteydessä jäsenrekisteriin tai muihin jäsenyyteen liittyvissä asioissa liiton jäsenasiainhoitajaan. Jäsenasiainhoitajalta saa myös käyttäjätunnukset.

Miten hengitysyhdistys voi hyödyntää jäsenrekisteriä?

Jokaisella hallituksen jäsenellä on oikeus tutustua yhdistyksen jäsenluetteloon. Se voi olla hyödyllistä hallituksen kokouksessa esimerkiksi toimintaa suunniteltaessa tai uusien toimijoiden aktivointia mietittäessä.

Jäsenrekisterin kautta on mahdollista

• lähettää jäsenistölle kohdennettuja ryhmätekstiviestejä ja ryhmäsähköposteja
  • tulostaa osoitetarroja halutuille ryhmille
  • laatia ja lähettää sähköisesti Tervetuloa-kirjeen uusille jäsenille.

Jäsenrekisteristä on mahdollista saada seuraavat raportit:

• uudet jäsenet
  • eronneet jäsenet