Verkkosivut

Hengitysliitto tarjoaa jokaiselle jäsenyhdistykselleen valmiin teknisen alustan omille verkkosivuille.

Hengitysyhdistys saa tämän verkkosivun käyttöönsä maksutta liiton tarjoamana jäsenpalveluna. Kaikki hengitysyhdistykset käyttävät samaa verkkosivustopohjaa.

Kun kaikki hengitysyhdistykset käyttävät samaa verkkosivustopohjaa, hengitysyhdistys on osa tunnistettavaa, laajempaa kokonaisuutta myös verkossa.

Verkkosivuosoitteen eli URL-osoitteen nimeämiskäytäntö on www.hengitysyhdistys.fi/yhdistyksennimi.

Hengitysyhdistys huolehtii itse omien verkkosivujensa päivittämisestä. Yhdistys saa valintansa mukaan 1–2 käyttäjätunnusta päivittämistä varten liiton viestintäasiantuntijalta. Tunnukset ovat yhdistyskohtaisia, mutta vain sovitut luottamushenkilöt saavat käyttää niitä.

Hengitysyhdistys voi päivittää verkkosivujensa tekstejä ja kuvia sekä lisätä sinne uusia. Verkkopalvelun kuvakirjastossa (media library) on valmis valikoima kuvia.

Päävalikkojen nimet on vakioitu. Tutustu ohjeeseen verkkosivujen päivittämisestä. Saavutettavuus-sivu puolestaan kertoo, mitä on otettava huomioon teksteissä, otsikoissa, kuvateksteissä.

Hengitysyhdistys voi valita itse, haluaako se olla sosiaalisessa mediassa eli somessa. Somessa yhdistys voi olla mukana kuuntelemassa ja vaikuttamassa mielipiteisiin. Tutustu liiton luottamushenkilöille laatimaan ohjeeseen sosiaalisessa mediassa toimimisesta. Voit hyödyntää ohjetta, kun pohdit, miksi ja mitä hengitysyhdistys voi somessa tehdä.

Hyvä käytäntö on, että päätös sosiaalisen median hyödyntämisestä tehdään hallituksessa ja kirjataan pöytäkirjaan. Tunnukset on oltava kahdella henkilöllä, joiden nimet kirjataan pöytäkirjaan.