Vinkkejä liikuntatoimintaan

Frisbeegolf mukaan liikuntatoimintaan

Frisbeegolf on helppo ja kaikille sopiva liikuntalaji. Tutustu Frisbeegolf-jumppaan ja peliohjeisiin tästä.

Lisää peliohjeita ja pelisovelluksia löydät Yhdistysnetistä.  Tutustu materiaaliin ja valitse teidän yhdistyksellenne sopiva tapa pelailla.

Tutustu ja osallistu myös kevään Frisbeegolf ja puistogolf -koulutuskiertueeseen.

Hengitysharjoituksia

Tulosta tai lataa yhdistyksesi käyttöön Harjoita hengitystä-opas .

Opas sisältää helppoja hengitysharjoituksia, joita voi ottaa mukaan yhdistyksen toimintaan. Lopussa on myös hyviä rintarangan liikkuvuutta edistäviä liikkeitä vaikkapa liikuntaryhmien sisällöksi.

Liikuntavälineitä lainaksi yhdistyksille

Voit kysyä liikuntavälineitä lainaan alueesi järjestöasiantuntijalta:

Ostoskassipujottelu

Ostoskassipujottelu on leikkimielinen ja innostava laji esimerkiksi yhdistyksen tapahtumiin. Pujottelu sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille.

Ostoskassipujottelun ohjeet löydät tästä.

Kunnon tasapainorata -välineet – Woimareppu

Woimareppu sisältää ohjeet ja välineet iäkkäille tarkoitetun tasapainoradan rakentamiseen.

Kerhohuoneeseen tai tapahtumaan voi rakentaa esimerkiksi vain 1–2 pistettä. Tällöin isoa tilaa ei tarvita. Pisteet tulee rakentaa turvallisuussyistä aina seinän viereen.

Woimarepun ohjeet löydät tästä.

Puistogolfsetti

Puistogolf on hauska laji esimerkiksi yhdistyksen tapahtumiin. Puistogolfia voi pelata ulkona tai sisällä. Puistogolf Sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille.

Puistogolfin ohjeet löydät tästä.

Kunta yhdistyksen liikuntatoiminnan tukena

Liikuntalain mukaan kunnan tulee edistää kuntalaisten mahdollisuuksia liikunnan harjoittamiseen. Liikunnan järjestämisestä vastaavat pääasiassa liikunta- ja urheiluseurat. Kunnan tulee luoda edellytyksiä asukkaiden liikunnalle kehittämällä paikallista ja alueellista yhteistyötä sekä terveyttä edistävää liikuntaa, tukemalla kansalaistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja sekä järjestämällä liikuntaa ottaen huomioon myös erityisryhmät.

Lue lisää Kuntaliiton erityisasiantuntija Mari Ahonen-Walkerin tietoiskusta kuntien tarjoamasta tuesta yhdistyksille.

Liikuntatoimen vinkit ja kampanjat

Hengitysyhdistys voi hyödyntää toiminnassaan liiton liikuntatoimen ja sen kumppanien tuottamaa tietoa ja vinkkejä. Hengitysliiton julkaisemat liikuntamateriaalit löydät Hengitysliiton verkkosivuilta