Tietoturva

On tärkeää, että jokainen meistä huolehtii omasta ja yhdistyksensä tietoturvallisuudesta. Jos huomaat Hengitysliiton digitaalisissa palveluissa ongelmia tai omituisuuksia, niin ota yhteyttä viestinnän asiantuntija Sampsa Stormbomiin, puhelinnumero 044 407 7049.

Varmista, että ne tietokoneet, joilla henkilötietoja käsitellään ovat ajan tasalla. Tietokoneissa tulee olla päivitettyinä virustorjunta, käyttöjärjestelmä, selain sekä toimisto-ohjelmat.

Henkilötietoja ei saa käsitellä yleisessä käytössä olevilla tietokoneilla.

Näin huolehdit omasta ja hengitysyhdistyksen tietoturvasta

Kun tietokoneesi muistuttaa ohjelmistopäivityksestä tai siihen asennettujen ohjelmien päivityksestä, tee ne heti. Asenna tietokoneelle tietoturvaohjelmisto tai pidä vähintään laitteen oma tietoturva toiminnassa. Tarkista, että modeemisi ja reitittimesi päivittyvät automaattisesti.

Muista huolehtia älypuhelimestasi. Harkitse tietoturvaohjelmiston hankkimista puhelimeen. Lataa sovellukset puhelimeesi vain virallisesta sovelluskaupasta. Huolehdi myös puhelimen käyttöjärjestelmän ja lataamiesi sovellusten päivittämisestä.

Käytä vahvoja salasanoja ja käytä aina eri salasanaa eri palveluissa. Suosittelemme vaihtamaan salasanat vuoden välein. Käytä salasanojen hallintaohjelmaa, kun muistettavia salasanoja on monta. Ota kaksivaiheinen tunnistautuminen käyttöön kaikissa palveluissa, joissa sen voi ottaa käyttöön. Vinkkejä hyvään salasanaan löydät Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta.

Älä käytä suojaamattomia langattomia verkkoja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi julkisen liikenteen, hotellien ja kahviloiden verkot.

Kysy ”miksi” riittävän usein. Suhtaudu epäilyksellä esimerkiksi odottamattomiin sähköposteihin, jotka tulevat tuntemattomalta lähettäjältä sekä mainoksiin, jossa kerrotaan kävijän voittaneen suuria rahapalkintoja. Tunnista mahdolliset huijaus- ja tietojen kalasteluviestit. Ennen kuin avaat linkkejä, tarkista linkin osoitteesta, minne linkki johtaa.

Lisätietoa ja tarkempia ohjeita saat Kyberturvallisuuskeskuksen oppaista.

Katso myös video Traficomin sivuilla, jossa annetaan käytännön ohjeita informaatiovaikuttamiseen varautumiseen.