Tietoturva

Pidä huolta tietoturvasta

Suojelupoliisin arvion mukaan Venäjä kohdistaa todennäköisesti internetissä kyber- ja informaatiovaikuttamis-operaatioita Suomea vastaan keväällä 2022. Käytännössä se saattaa tarkoittaa esimerkiksi seuraavia asioita:

1. valeuutisia niin kotimaan kuin muun maailman tapahtumista
  2. manipuloituja videopätkiä poliitikoista sosiaalisessa mediassa
  3. sähköpostiin tulevien roskapostien lisääntymistä
  4.  sähköpostitilien ja tietokoneilla olevan muistitilan kaappaamista niin, että käyttäjä huomaa tilanteen liian myöhään: oma tietokone tai sähköposti ei toimikaan kuten ennen tai lähettää ikään kuin ”itsestään” kummallisia viestejä tutuille.

Nyt on tärkeää, että jokainen meistä huolehtii kuntoon oman ja perheensä tietoturvallisuuden. Jos huomaat Hengitysliiton digitaalisissa palveluissa ongelmia tai omituisuuksia, niin ota yhteyttä viestinnän asiantuntija Sampsa Stormbomiin, puhelinnumero 044 407 7049.

Tässä ohjeet, joilla huolehdit omasta ja tarvittaessa myös hengitysyhdistyksen tietoturvasta:

Kun tietokoneesi muistuttaa ohjelmistopäivityksestä tai siihen asennettujen ohjelmien päivityksestä, tee ne heti. Asenna tietokoneelle tietoturvaohjelmisto tai pidä vähintään laitteen oma tietoturva toiminnassa. Tarkista, että modeemisi ja reitittimesi päivittyvät automaattisesti.

Muista huolehtia älypuhelimestasi. Harkitse tietoturvaohjelmiston hankkimista puhelimeen. Lataa sovellukset puhelimeesi vain virallisesta sovelluskaupasta. Huolehdi myös puhelimen käyttöjärjestelmän ja lataamiesi sovellusten päivittämisestä.

Käytä vahvoja salasanoja ja käytä aina eri salasanaa eri palveluissa. Käytä salasanojen hallintaohjelmaa, kun muistettavia salasanoja on monta. Ota kaksivaiheinen tunnistautuminen käyttöön kaikissa palveluissa, joissa sen voi ottaa käyttöön. Vinkkejä hyvään salasanaan löydät Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta.

Älä käytä suojaamattomia langattomia verkkoja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi julkisen liikenteen, hotellien ja kahviloiden verkot.

Kysy ”miksi” riittävän usein. Suhtaudu epäilyksellä esimerkiksi odottamattomiin sähköposteihin, jotka tulevat tuntemattomalta lähettäjältä sekä mainoksiin, jossa kerrotaan kävijän voittaneen suuria rahapalkintoja. Tunnista mahdolliset huijaus- ja tietojen kalasteluviestit. Ennen kuin avaat linkkejä, tarkista linkin osoitteesta, minne linkki johtaa.

Lisätietoa ja tarkempia ohjeita saat Kyberturvallisuuskeskuksen oppaista.

Katso myös video Traficomin sivuilla, jossa annetaan käytännön ohjeita informaatiovaikuttamiseen varautumiseen.