Ansiomerkit

Hengitysliitossa on käytössä kultainen ja hopeinen ansiomerkki. Ansiomerkkeihin kuuluu myös kunniakirja, joka lähetetään ansiomerkin mukana. Ansiomerkit on numeroitu. Tieto ansiomerkistä kirjataan jäsenrekisteriin.

Ansiomerkissä on punainen silmumerkki valkoisella pohjalla. Emaloitua runko-osaa ympäröi kultainen tai hopeinen köysikehys. Merkin halkaisija on 15 millimetriä. Köysikehys on 2 millimetriä leveä.

Miten ansiomerkki myönnetään?

Hengitysliiton liittohallitus voi myöntää ansiomerkin henkilölle, joka on toiminut ansiokkaasti liiton ja sen jäsenyhdistysten hyväksi.

Kultainen ansiomerkki voidaan myöntää 20 vuoden ja hopeinen ansiomerkki 6 vuoden ansiokkaasta toiminnasta.

Ansiomerkki myönnetään hengitysyhdistyksen Hengitysliiton liittohallitukselle tekemän hakemuksen perusteella. Hakemus tehdään toistaiseksi paperisella ansiomerkkihakemuslomakkeella, joka toimitetaan sähköpostitse Riitta Turuselle, riitta.turunen@hengitysliitto.fi. Jatkossa lomake täytetään Kongressi-järjestelmässä olevalla ansiomerkkihakemuslomakkeella.

Liittohallitus kokoontuu vuosittain 5–6 kertaa, joten anomuksen käsittelyyn kannattaa varata aikaa noin 2–3 kuukautta. Ansiomerkistä aiheutuvista kustannuksista vastaa Hengitysliitto.

Milloin ja miten ansiomerkkiä voi käyttää?

Ansiomerkkiä käytetään vasemmassa rintapielessä liiton ja sen jäsenyhdistysten juhlatilaisuuksissa. Ansiomerkkiä ei käytetä virallisten kunniamerkkien kanssa.