Hengitysliitto perää tekoja sisäilmasta sairastavien tilanteen parantamiseksi

10.04.2018
Meiltä
Yhteistyö
Sisäilmasta sairastavilla ja oireilevilla tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet sosiaaliturvaan ja kuntoutumiseen kuin muillakin sairausryhmillä.

Hallituksen Terveet tilat 2028 -ohjelmassa etsitään ratkaisuja julkisten rakennusten sisäilmaongelmiin ja keinoja tehostaa sisäilmasta oireilevien ja sairastavien ihmisten tukea. Ohjelma on tarkoitus esitellä valtioneuvostolle lähiviikkoina.

Yle on julkaissut 9.4.2018 uutisen, jossa on keskustelua Terveet tilat 2028 -ohjelmasta.

Uutisessa on myös Hengitysliiton sosiaali- ja terveyspoliittisen asiantuntija Sari Mäen kommentti, jossa hän perää ohjelmalta konkreettisia toimenpide-ehdotuksia sisäilmasta sairastavien tilanteen parantamiseksi. Mäen mukaan olennaista on, että sisäilmasta sairastavilla ja oireilevilla on yhtäläiset mahdollisuudet sosiaaliturvaan ja kuntoutumiseen kuin muillakin sairausryhmillä.

- Sisäilmasta oireilevat ja sairastavat tulee kohdata kunnioittavasti. Lasten ja nuorten tilanteen ratkaisemiseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota, jotta ehkäistään syrjäytymiskierre. Pidetään kiinni keskusteluyhteydestä kaikkien tahojen välillä, mutta pysytään myös päättäväisesti tavoitteissamme, Sari Mäki sanoo.