Joukko ilmanvaihdon suodattimia ja muita varusteita valkoisella puupöydällä.

Ilmanvaihto

Ilmanvaihdon tehtävänä on ylläpitää rakennuksen hyvää sisäilmaa. Raikkaan ja terveellisen sisäilman edellytys on hyvä ja oikein toimiva ilmanvaihtojärjestelmä.

Ilmanvaihdon tehtävänä on poistaa sisäilmasta hiukkasmaisia ja kaasumaisia epäpuhtauksia ja kosteutta sekä tuoda raikasta ulkoilmaa korvausilmaksi.

Epäpuhtaudet ovat esimerkiksi ihmisestä ja ihmisen toiminnoista, lemmikeistä, rakennus- ja sisustusmateriaaleista, tekstiileistä ja tavaroista sekä pesu- ja puhdistusaineista peräisin olevia hajuja ja pölyjä.

Rakennuksesta poistettavaa kosteutta syntyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toiminnan kuten ruuanlaiton, suihkussa käymisen, saunomisen ja pyykinpesun seurauksena. Myös lemmikkieläimet ja huonekasvit tuottavat kosteutta. Ylimääräisen kosteuden poistaminen on tärkeää, jotta rakennuksessa ei syntyisi homeille suotuisia kasvuolosuhteita.

Huolehdi kodin ilmanvaihdosta seuraavasti:

• Johda raitisilma oleskelutiloihin, makuuhuoneisiin ja olohuoneisiin.
  • Poista poistoilma likaisista tiloista kuten saunasta, pesuhuoneesta, keittiöstä ja vaatehuoneesta.
  • Jokaisessa huoneessa on vähintään 1 ilmanvaihtoventtiili, joka on tilan käyttötarkoituksesta riippuen joko tulo- tai poistoilmaventtiili. Näin huolehdit siitä, että rakennuksessa ei ole tuulettumattomia huoneita, joissa ilmankosteus ja sisäilman epäpuhtaudet saattaisivat nousta haitalliselle tasolle.
  • Älä sammuta koneellista ilmanvaihtoa. Voit säätää ilmanvaihdon tehoa rakennuksen käyttäjämäärän ja toiminnan mukaan. Kun rakennuksessa ei ole käyttäjiä, voit säätää tehoa pienemmälle. Esimerkiksi saunomisen ja peseytymisen ajaksi voit säätää tehoa suuremmalle.
  • Varmista ilman kulkeutuminen likaisiin tiloihin siirtoilmareiteillä. Siirtoilmareitteinä toimivat oven alareunassa oleva yhtenäinen noin 1–2 cm:n rako tai siirtoilmasäleikkö. Jos yhtenäistä rakoa tai säleikköä ei ole, voit pitää oleskelutilan ovea ja likaisen tilan ovea hieman raollaan.
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen kertoo, miten kodin ilmanvaihto laitetaan kuntoon.

Tarkempaa tietoa ilmanvaihdosta ja sen järjestelmistä löydät Hengitysliiton Ilmanvaihto-oppaasta.