Joukko ilmanvaihdon suodattimia ja muita varusteita valkoisella puupöydällä.

Ilmanvaihto

Ilmanvaihdon tehtävänä on ylläpitää rakennuksen hyvää sisäilmaa. Raikkaan ja terveellisen sisäilman edellytys on hyvä ja oikein toimiva ilmanvaihtojärjestelmä.

Ilmanvaihdon tehtävänä on poistaa sisäilmasta hiukkasmaisia ja kaasumaisia epäpuhtauksia ja kosteutta sekä tuoda raikasta ulkoilmaa korvausilmaksi.

Epäpuhtaudet ovat esimerkiksi ihmisestä ja ihmisen toiminnoista, lemmikeistä, rakennus- ja sisustusmateriaaleista, tekstiileistä ja tavaroista sekä pesu- ja puhdistusaineista peräisin olevia hajuja ja pölyjä.

Rakennuksesta poistettavaa kosteutta syntyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toiminnan kuten ruuanlaiton, suihkussa käymisen, saunomisen ja pyykinpesun seurauksena. Myös lemmikkieläimet ja huonekasvit tuottavat kosteutta. Ylimääräisen kosteuden poistaminen on tärkeää, jotta rakennuksessa ei syntyisi homeille suotuisia kasvuolosuhteita.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Timo Kujala kertoo, miten toimiva kodin ilmanvaihtojärjestelmä toteutetaan ja miten sitä ylläpidetään ja huolletaan.
Mies puhuu puhelimeen. Sisäilma ja korjausneuvonnan palvelupuhelin palvelee numerossa 020 757 5181.
Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelin palvelee numerossa 020 757 5181
maanantaista torstaihin kello 9–13
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Mainos: Merja Kivimäen kokemuksia Valloxin ilmanvaihdosta

Kodin sisäilma ja ilmanvaihto -opas

Tiivistettyä tietoa kotien ja muiden asuinrakennusten sisäilmasta ja ilmanvaihdosta.