Irti nikotiiniriippuvuudesta

Tupakka- ja nikotiiniriippuvuus on krooninen sairaus, johon voi liittyä fyysistä, psyykkistä sekä sosiaalista riippuvuutta.

Aiemmin opittuja tapoja on mahdollista muuttaa ja riippuvuudesta voi päästä irti. Kaikille se on mahdollista, vaikka joillekin lopettaminen on helpompaa kuin toisille.

Yleisimmät nikotiiniriippuvuuden oireet:

• voimakas himo nikotiinituotteisiin
  • nikotiinituotteiden käytön idealisointi
  • levottomuus ja ahdistuneisuus, jos nikotiinia ei ole saatavilla
  • pakonomainen nikotiinituotteiden käyttö
  • oman riippuvuuden kieltäminen
  • mielialan vaihtelut
  • ruokahaluttomuus
  • unettomuus
  • ajatus lopettamisesta ahdistaa.

Nikotiiniriippuvuus merkitsee sitä, että ihmisellä on oltava elimistössään jatkuvasti riittävä määrä nikotiinia tai hän saa vieroitusoireita sen puutteesta.

Nikotiini aiheuttaa ensimmäisillä kerroilla myrkytysoireita, kuten pahoinvointia. Elimistö tottuu nikotiiniin nopeasti. Toleranssin eli sietokyvyn lisääntymisen myötä tarvitaan yhä suurempi annos nikotiinia saman vaikutuksen saamiseksi. Pitkään tupakoinut henkilö saattaa polttaa päivässä 20–30 tupakkaa, mutta vastaava nikotiiniannos aiheuttaisi tupakoimattomalle nikotiinimyrkytyksen oireita.

Toistuva tupakansavulle altistuminen ja suuret nikotiinimäärät aiheuttavat muutoksia aivojen hermosoluissa. Aivot muuntuvat vastaanottamaan ja ”tarvitsemaan” kasvavia annoksia nikotiinia. Aivojen rakenne muuttuu pysyvästi, kun nikotiinireseptoreita muodostuu lisää ja niiden ominaisuudet muuttuvat. Tämän vuoksi vuosia tupakoimattomana ollut tupakoija voi jäädä koukkuun jo yhden savukkeen polttamisen jälkeen.

Nikotiinituotteiden käyttöön voi muodostua psyykkinen riippuvuus, jossa niitä käytetään tunteiden säätelykeinona, keinoina välttää epämiellyttäviä tilanteita tai purkaa stressiä.

Jo 90 minuutin tupakoimattomuus voi johtaa vieroitusoireisiin, jotka lievittyvät tupakoimalla. Silloin psyykkinen tapa reagoida saa fyysisen vahvistuksen ja lyhytkestoisen mielihyvän tunteen. Terveyshaitat unohtuvat helposti.

Monelle nikotiinituotteiden käyttäjälle kehittyy sosiaalinen riippuvuus käyttöön. Käyttöä lisää muiden käyttäjien seura ja yksilöllisesti erilaiset sosiaaliset tilanteet työpaikan tauoista illanviettoihin.

Käytön lopettaminen voi olla vaikeaa, jos muut ympärillä jatkavat käyttöä. Myös uusien tapojen vakiintuminen vie aikaa, eli sosiaaliset tilanteet täytyy oppia kohtaamaan ilman nikotiinia.

Tupakoinnin lopettamisen vaikutukset

• Kaksi tuntia: Tupakointi nostaa sydämen sykettä, ja syke alkaa palautua normaalille tasolleen 20 minuuttia tupakoinnin jälkeen. Noin kaksi tuntia tupakoinnin jälkeen syke on laskenut normaalille tasolleen.
  • Ensimmäinen vuorokausi: Hiilimonoksidi eli häkä on hävinnyt elimistöstä lähes täysin
  • Toinen vuorokausi: Nikotiini on hävinnyt elimistöstä lähes täysin. Haju- ja makuaisti alkavat korjautua.
  • 2 viikkoa: Verenkiertoelinten ja keuhkojen toiminta paranee. Fyysinen suorituskyky kasvaa.
  • 1–2 kuukautta: Yskä ja limannousu lievittyvät.
  • 2–3 kuukautta: Keuhkojen toiminta paranee merkittävästi
  • Puoli vuotta: Ahdistus- ja masennusoireet lievittyvät. Tupakoinnin lopettaminen lievittää ahdistus- ja masennusoireita yhtä tehokkaasti kuin niihin tarkoitettu lääkitys.
  • 1–2 vuotta: Sydäninfarktin riski pienenee.
  • 3–6 vuotta: Sepelvaltimotaudin riski puolittuu.
  • 5–15 vuotta: Suun, nielun ja kurkunpään syöpien riski puolittuu. Aivohalvauksen riski laskee samalle tasolle tupakoimattomien kanssa. Keuhkosyöpään sairastumisen riski puolittuu.
  • 20 vuotta: Sepelvaltimotaudin riski pienenee lähes samalle tasolle kuin niillä, jotka eivät ole koskaan tupakoineet.

Muita vaikutuksia

• Tupakoinnin lopettamisen seuraukset näkyvät melko nopeasti ihmisen ulkonäössä. Kun nikotiini lakkaa supistamasta ihon pintaverisuonia, harmahtavan ja kalpean ihon verenkierto elpyy ja normaali heleämpi väri palautuu.
  • Hengityksen ja hiuksissa olevan hajun raikastuminen kuuluvat melko välittömiin vaikutuksiin.
  • Hyvän HDL-kolesterolin pitoisuus kasvaa tupakoinnin lopettamisen jälkeen nopeasti. Lopettamiseen mahdollisesti liittyvä painon nousukaan ei poista myönteisiä vaikutuksia kolesteroliarvoihin.
  • Keuhkoahtaumatauti voidaan estää kokonaan lopettamalla tupakointi ennen 30-40 vuoden ikää. Jo sairastuneilla tupakoinnin lopettaminen hidastaa merkittävästi taudin etenemistä.
  • Erektiohäiriö paranee joka neljännellä tupakoinnin lopettaneella.
  • Tupakoinnin lopettaminen pienentää papilloomavirusinfektioon liittyvän kohdunkaulan syövän kehittymisen riskiä.
  • Lopettaminen 30-vuotiaana palauttaa kuolemanriskin lähes tupakoimattoman tasolle. Vielä 50-vuotiaanakin lopettaminen lähes puolittaa kuolemanriskin.
  • Tupakoinnin lopettaminen vähentää monien lääkkeiden tarvetta. Muun muassa psyykelääkkeiden tarve ja mahdolliset haittavaikutukset saattavat vähentyä.
  • Tupakoinnin lopettaminen parantaa merkittävästi suun terveyttä. Se pienentää esimerkiksi limakalvomuutosten ja suusyövän riskiä, vähentää hampaiden menetystä ja parantaa hampaan vieressä olevan kudoksen eli parodontiumin terveyttä ja hoitovastetta.
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Maksuton Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484 maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18 sekä torstaisin kello 13–16.