Rakennusalan työntekijä rakentaa taloa

Uudisrakennuksen sisäilma

Rakentamisen yksi tärkeimmistä tavoitteista on hyvä sisäilmasto. Sisäilmaston lopulliseen laatuun vaikuttavat seuraavat tekijät:

• lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointilaitteet
  • rakennustekniikka ja rakennuksen kosteudenhallinta
  • rakennustyöt ja käytetyt materiaalit
  • rakennuksen käyttö ja kunnossapito.

Edellä mainitut asiat pitää ottaa huomioon niin suunnittelun, rakentamisen ja käytön kaikissa vaiheissa.

Rakennuksen sisäilmasto voidaan luokitella sisäilmastoluokituksen mukaan kolmella eri tasolla: S1, S2 tai S3. Näistä paras ja tavoiteltava luokitus on S1-luokitus.

Uutta taloa rakentaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että talon rakenteet suojataan kosteudelta koko rakentamisen ajan. Tätä varten on kehitetty Kuivaketju10-toimintamalli.

Vastaavasti uusia rakennusmateriaaleja ja kiintokalusteita hankkiessa, tulee niiden vähäpäästöisyyteen kiinnittää huomiota. Vähäpäästöiset materiaalit tunnistat M1-luokituksesta.

Hengitysliiton kodin sisäilma- ja korjausneuvontapuhelin palvelee numerossa 020 757 5181 maanantaista torstaihin kello 9–15 sekä sähköpostitse korjausneuvojat@hengitysliitto.fi. Oletko ollut yhteydessä Kodin sisäilma- ja korjausneuvontaan? Vastaa palautekyselyyn!