Tarvitsetko vertaistukea?

Tarvitsetko kuuntelijaa? Kaipaatko tukea muuttuneessa elämäntilanteessa? Haluatko vaihtaa kokemuksia ja tietoa toisen saman kokeneen kanssa?

Hengityssairautta sairastavalla on usein tarve vaihtaa kokemuksia ja tietoa toisen samaa sairautta sairastavan kanssa, koska sairaus tuo mukanaan monenlaisia arjen haasteita.

Monelle on vapauttavaa keskustella toisten samassa tilanteessa olevien kanssa sairaudesta ja sen hoidosta, kun ei tarvitse pelätä omien läheistensä kuormittamista omilla huolilla ja sairauskokemuksilla.

Vertaistoiminnassa voi puhua avoimesti ja luottamuksellisesti omasta sairaudesta, muista vaikeista asioista sekä saada voimaa arkeen. Vertainen on vierellä kulkija, joka auttaa sinua löytämään uusia näkökulmia ja polkuja eteenpäin. Myös sairastuneen läheiset hyötyvät vertaistuesta.

Vertaistukea voit saada ryhmässä, puhelimessa tai verkon välityksellä.

Vertaisryhmät kasvokkain ja verkossa

Vertaisryhmän kaikkia jäseniä yhdistää sama sairaus, kokemus tai kiinnostuksen kohde. Vertaisryhmässä voidaan kohdata ja jakaa ajatuksia ja tunteita luottamuksellisesti. Osaan ryhmistä voivat myös läheiset tulla mukaan. Vertaisryhmän ohjaaja on käynyt Hengitysliiton koulutuksen vapaaehtoistyöhönsä.

Lisätietoa saat hengitysyhdistysten omilta verkkosivuilta. Tietoa harvinaista keuhkosairautta sairastavien vertaisryhmistä löydät tapahtumakalenteristamme.

Verkkovertaisryhmät kokoontuvat yleensä 4–10 kertaa vuodessa.

Verkkovertaisryhmään osallistuminen

Osallistumista varten tarvitset nettiyhteyden ja sähköpostiosoitteen. Tarvitset myös tietokoneen, jossa on kamera, mikrofoni ja äänilaite. Koulutettu verkkovertaisohjaaja lähettää sinulle linkin, jolla pääset virtuaaliseen kokoustilaan. Saat osallistumisesta henkilökohtaista opastusta ennen ensimmäistä ryhmäistuntoa.

Lisää tietoa verkkovertaistoiminnasta saat sähköpostilla osoitteesta verkkovertaisryhma@hengitysliitto.fi.