Tarvitsetko vertaistukea?

Tarvitsetko kuuntelijaa? Kaipaatko tukea muuttuneessa elämäntilanteessa? Haluatko vaihtaa kokemuksia ja tietoa toisen saman kokeneen kanssa?

Hengityssairautta sairastavalla on usein tarve vaihtaa kokemuksia ja tietoa toisen samaa sairautta sairastavan kanssa, koska sairaus tuo mukanaan monenlaisia arjen haasteita.

Monelle on vapauttavaa keskustella toisten samassa tilanteessa olevien kanssa sairaudesta ja sen hoidosta, kun ei tarvitse pelätä omien läheistensä kuormittamista omilla huolilla ja sairauskokemuksilla.

Vertaistoiminnassa voi puhua avoimesti ja luottamuksellisesti omasta sairaudesta, muista vaikeista asioista sekä saada voimaa arkeen. Vertainen on vierellä kulkija, joka auttaa sinua löytämään uusia näkökulmia ja polkuja eteenpäin. Myös sairastuneen läheiset hyötyvät vertaistuesta.

Vertaistukea voit saada ryhmässä tai kahden kesken, puhelimessa tai verkon välityksellä.

Vertaispuhelimet hengityssairautta sairastaville

Henkilökohtaista vertaistukea puhelimitse. Puhelinpäivystäjät ovat tehtäväänsä koulutettuja, kokeneita vapaaehtoisia.

Vertaisryhmät

Vertaisryhmän kaikkia jäseniä yhdistää sama sairaus, kokemus tai kiinnostuksen kohde. Vertaisryhmässä voidaan kohdata ja jakaa ajatuksia ja tunteita luottamuksellisesti. Osaan ryhmistä voivat myös läheiset tulla mukaan. Vertaisryhmän ohjaaja on käynyt Hengitysliiton koulutuksen vapaaehtoistyöhönsä.

Tietoa oman paikallisyhdistyksesi vertaistoiminnasta löydät hengitysyhdistysten omilta verkkosivuilta. Etsi oma yhdistyksesi.

Verkkovertaisryhmät kokoontuvat yleensä 4–10 kertaa vuodessa. Tietoa vertaisryhmistä löydät tapahtumakalenteristamme. Kysymykset harvinaisia hengityssairauksia sairastavien vertaisryhmistä voi lähettää osoitteeseen marika.kiikala-siuko@hengitysliitto.fi.

Tällä hetkellä toimivat verkkovertaisryhmät:

• Bronkiektasiatautia sairastavat
  • Fibroosikaverit, keuhkofibroosia sairastavat miehet
  • Fibroosisiskot, keuhkofibroosia sairastavat naiset
  • Korkeaa keuhkovaltimoverenpainetautia sairastavat (PAH)
  • Värekarvojen toimintahäiriötä sairastavat (PCD ja Kartagenerin oireyhtymä)
  • Selviytyjät, keuhkoahtaumatautia sairastavat
  • Superaistit, sisäilmasta oireilevat
  • Trakeobronkomalasiaa tai EDACia sairastavat
  • Työikäiset uniapneaa sairastavat.

Osallistumista varten tarvitset nettiyhteyden ja sähköpostiosoitteen. Tarvitset myös tietokoneen, jossa on kamera, mikrofoni ja äänilaite. Koulutettu verkkovertaisohjaaja lähettää sinulle linkin, jolla pääset virtuaaliseen kokoustilaan. Saat osallistumisesta henkilökohtaista opastusta ennen ensimmäistä ryhmäistuntoa.

Lisää tietoa verkkovertaistoiminnasta saat sähköpostilla osoitteesta verkkovertaisryhma@hengitysliitto.fi.

Kahdenkeskinen vertaistuki

Vertaistukijan ja tuettavan kohtaamisen ytimessä ovat myötätuntoinen kuuntelu ja luottamuksellinen keskustelu kahden tavallisen ihmisen kesken. Vertaistukijan erityisenä voimavarana on hänen kokemustietonsa elämästä oman hengityssairauden tai sairastavan läheisen kanssa. Vertaistuen tarkoitus on auttaa tuettavaa löytämään ja vahvistamaan toivoa elämässään.

Vertaiskeskustelussa on myös mahdollista jakaa vertaisten kesken vinkkejä arkisten pulmien ratkaisemiseksi. Vertaistuki ei korvaa terveydenhuollon ammattilaisten osaamista ja panosta sairauden hoidossa.

Teams-keskustelut

Hengitysliiton vertaistukijat ovat tavattavissa myös videopuhelun välityksellä. Lähetä viesti osoitteeseen riitta.palovuori@hengitysliitto.fi, niin saat linkin Teams-keskusteluun vertaistukijan kanssa. Keskustelua varten tarvitset älylaitteen, sähköpostiosoitteen ja kuulokemikrofonin.

Toivo-sovellus

Tavoitat joukon Hengitysliiton vertaistukijoita myös Toivo-sovelluksesta. Lataa sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta. Keskustella voi viestein tai puhelinsoitolla. Toivoa voit käyttää myös tietokoneella. Lue Toivo-sovelluksesta lisää OLKA-toiminnan verkkosivuilla.