Savuttomuus

Tupakointi ja muiden nikotiinituotteiden käyttö ovat merkittäviä terveysriskejä. Tupakoinnilla on selvä yhteys useimpiin syöpiin, erityisesti keuhkosyöpään.

Keuhkoahtaumatautia sairastavista melkein kaikilla on takanaan vuosikymmenien tupakointihistoria. Noin puolet tupakoijista sairastuu jossakin elämänsä vaiheessa keuhkoahtaumatautiin. Tupakointi lisää sydän- ja verisuonisairauksiin sairastuvuutta ja näiden tautien aiheuttamaa kuolleisuutta.

Myös passiivinen altistuminen tupakansavulle aiheuttaa samoja terveyshaittoja kuin tupakointi.

Lopettaminen kannattaa aina. Se voi tuntua vaikealta, mutta ei ole mahdotonta. Parhaaseen tulokseen pääset valmistautumalla huolella.

Lataa Tupakan lopettamisen terveyshyödyt -esite.

stumppi banneri mies hymyilee
Maksuton Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484 ma, ti klo 10–18, to klo 13–16.

Suosituimmat vinkit tupakoinnin lopettamiseen

  • Päätä etukäteen lopettamispäivä ja kerro siitä lähiympäristöllesi.
  • Hanki tueksesi ystävä, puoliso tai henkilö, joka on itsekin lopettanut tupakoinnin. Mieti etukäteen, millaista tukea toivot. Kerro se myös hänelle.
  • Varaudu mahdollisiin vieroitusoireisiin, ja hanki sopiva korvausvalmiste etukäteen.
  • Hävitä kaikki tupakointivälineet.
  • Muistuta itseäsi syistä, miksi tupakoinnin lopettaminen kannattaa.  
  • Mieti etukäteen selviytymiskeinoja tilanteisiin, joissa tunnet halua tupakoida.
  • Muista kiittää ja palkita itseäsi hyvästä päätöksestä!

Tänään on oikea päivä -opas

Tutustu Hengitysliiton oppaaseen sinulle, joka olet lopettamassa tupakointia.

Löydät Tänään on oikea päivä -oppaan arabian, englannin, ruotsin ja venäjän kielillä täältä.