Parveketupakointikielto määrätty kymmeniin taloyhtiöihin ympäri Suomea

1.02.2018
Maailmalta
Tupakointi kielletty
Kiinteistöliiton mukaan Suomessa on jo lähes 80 taloyhtiötä, jossa tupakointi on kielletty viranomaisen päätöksellä huoneistoparvekkeilla tai -pihoilla. Tupakointikiellon viranomaiskäsittelyn hinta on vaihdellut 500 ja 1500 euron välillä.

Parveketupakointikiellon hakemisen mahdollistava laki tuli voimaan vuonna 2017. Laki antaa asuntoyhteisölle mahdollisuuden hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin. Tupakointikiellon hakemiseen vaaditaan yhtiökokouksen enemmistöpäätös.

Kiinteistöliiton mukaan kieltoja on toistaiseksi haettu maltillisesti. Moni taloyhtiö on päättänyt jäädä seuraamaan tilannetta ja odottamaan lisätietoa prosessin sujuvuudesta ja hintatasosta. Eniten kieltopäätöksiä on tehty Helsingissä ja Tampereen seudulla.

Kiinteistöliiton tietoon tulleissa kieltopäätöksissä tupakointikiellon viranomaiskäsittelyn hinta on vaihdellut noin 500 ja 1500 euron välillä. Kustannuksiin vaikuttaa muun muassa viranomaiskäsittelyn vaatima työaika, joten taloyhtiön kannattaa valmistella tupakointikieltohakemuksensa huolellisesti. Kiinteistöliitto suosittelee, että taloyhtiö ottaisi yhteyttä asiaa paikkakunnalla hoitavaan viranomaiseen jo ennen tupakointikiellon hakuprosessin aloittamista.

- On hienoa, että näinkin moni taloyhtiö on kustannuksista huolimatta hakenut tupakointikieltoa. Kiellon myötä huoneistojen sisäilma puhdistuu ja asukkaiden hengitysterveys paranee. Myös kiinteistön arvo säilyy paremmin, kun rakenteisiin pinttyvät savujäämät hajuineen vähentyvät, iloitsee Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

Lue lisää parveketupakointilaista

Lisätietoa myös Kiinteistöliiton sivuilla