Limanpoistoharjoitukset

Harjoituksia, joita jokainen voi hyödyntää tarvittaessa.

Limaisuus ärsyttää hengitysteitä, vaikeuttaa hengittämistä sekä lisää yskänärsytystä ja hengenahdistuksen tunnetta. Limaisuus lisää myös hengitysteiden infektioriskiä.

Normaalisti lima poistuu keuhkoputkista niiden sisäpinnalla olevien värekarvojen liikkeen avulla. Hengästyttävä liikunta lisää värekarvojen toimintaa ja aktivoi liman siirtymistä ylemmäs hengitysteissä, josta se voidaan yskiä ulos. Myös erilaiset limanirrotuskeinot ovat hyödyllisiä.

Ylimääräisestä limaisuudesta voi seurata muun muassa:

• yskää ja ysköksiä
  • muuttunutta hengityksen ääntä
  • hengenahdistusta
  • hengitystieinfektioita
  • uupumusta.

Liman poistamiseksi hengitysteistä on olemassa erilaisia keinoja tekniikoita, jotka kaikki perustuvat tasapainoiseen ja rentoon hengittämiseen. Erilaiset limanpoistotekniikat tulee tehdä rauhallisesti ja niissä tulee tehostaa hengittämistä ainoastaan sen verran, että saadaan ylimääräinen lima poistettua.

Ota lääkärin mahdollisesti määräämät, keuhkoputkia avaavat lääkkeet ennen liman irrotusta. Lämpimän vesihöyryn hengittäminen ja runsas nesteen juominen vähentävät liman sitkeyttä, jolloin lima nousee yskiessä helpommin ylös asti. Muista olla varovainen lämpimän vesihöyryn hengittämisessä!

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Tietoa ja käytännön harjoittelua hengittämisestä ja liman poistamisesta. Ohjaajina toimivat Hengitysliiton asiantuntijat Veera Farin ja Marika Kiikala-Siuko.