Happihoidon apuvälineet

Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta. Hapen annostelu kotona voidaan toteuttaa nestehappilaitteen, lääkehappipullojen tai happirikastimen avulla. Kotihappihoito perustuu aina lääkärin määräykseen.

Happirikastimet

Happirikastin on tärkeä apuväline vaikeaa keuhkoahtaumatautia ja muita vakavia hengityssairauksia sairastaville. Se on ensisijainen laite säännölliseen, pitkäaikaiseen kotona tapahtuvaan happihoitoon, jonka tarpeen lääkäri on todennut ja arvioinut. Happirikastin on lääkinnällisen kuntoutuksen apuväline, joka annetaan terveydenhuollosta käyttöön veloituksetta. Useilla keuhkosairauksien yksiköillä on lainattavia matkahappirikastimia lyhytaikaiseen käyttöön kotimaan matkoille ja kuntoutukseen. Lainalaitetta kannattaa kysyä oman alueen keuhkosairauksien poliklinikan kuntoutusohjaajalta. Myös muutama yksityinen yritys vuokraa ja myy matkahappirikastimia (kysy lisää esim. Philips, AGA, Medical Traders).

Nestehappilaitteet

Kotihappihoitoa voidaan täydentää nestemäisellä lääkehapella. Nestehappi on riittoisaa, joten se sallii happirikastinta suuremman liikkumisvapauden. On kuitenkin huomattava, että nestehappi vaatii aina täyttösäiliön, joten pidempiaikaiseen liikkumiseen matkahappirikastin voi olla paras vaihtoehto. Lääkehappi on lääke, jonka keuhkolääkäri määrää reseptillä. Hoidon kustannuksia korvaa Kela.

Lääkehappipullot

Lääkkeellistä pullohappea voidaan käyttää ulkona liikkumisen tueksi ja tilapäiseen lisähapen tarpeeseen. Lisäksi se toimii hapen lähteenä mahdollisten sähkökatkosten tai laitevikojen varalta. Lääkehappipulloja on vuokrattavissa käyttötarpeen mukaan erilaatuisia ja kokoisia. Pullohappi on reseptilääke, jonka kustannuksia Kela korvaa.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe