Happihoidon apuvälineet

Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta. Hapen annostelu kotona voidaan toteuttaa nestehappilaitteen, lääkehappipullojen tai happirikastimen avulla. Kotihappihoito perustuu aina lääkärin määräykseen.

Happirikastimet

Happirikastin on tärkeä apuväline vaikeaa keuhkoahtaumatautia ja muita vakavia hengityssairauksia sairastaville. Se on ensisijainen laite säännölliseen, pitkäaikaiseen kotona tapahtuvaan happihoitoon, jonka tarpeen lääkäri on todennut ja arvioinut. Happirikastin on lääkinnällisen kuntoutuksen apuväline, joka annetaan terveydenhuollosta käyttöön veloituksetta. Useilla keuhkosairauksien yksiköillä on lainattavia matkahappirikastimia lyhytaikaiseen käyttöön kotimaan matkoille ja kuntoutukseen. Lainalaitetta kannattaa kysyä oman alueen keuhkosairauksien poliklinikan kuntoutusohjaajalta. Myös muutama yksityinen yritys vuokraa ja myy matkahappirikastimia (kysy lisää esim. Philips, AGA, Medical Traders).

Nestehappilaitteet

Kotihappihoitoa voidaan täydentää nestemäisellä lääkehapella. Nestehappi on riittoisaa, joten se sallii happirikastinta suuremman liikkumisvapauden. On kuitenkin huomattava, että nestehappi vaatii aina täyttösäiliön, joten pidempiaikaiseen liikkumiseen matkahappirikastin voi olla paras vaihtoehto. Lääkehappi on lääke, jonka keuhkolääkäri määrää reseptillä. Hoidon kustannuksia korvaa Kela.

Lääkehappipullot

Lääkkeellistä pullohappea voidaan käyttää ulkona liikkumisen tueksi ja tilapäiseen lisähapen tarpeeseen. Lisäksi se toimii hapen lähteenä mahdollisten sähkökatkosten tai laitevikojen varalta. Lääkehappipulloja on vuokrattavissa käyttötarpeen mukaan erilaatuisia ja kokoisia. Pullohappi on reseptilääke, jonka kustannuksia Kela korvaa.