Happihoidon apuvälineet

Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta. Hapen annostelu kotona voidaan toteuttaa nestehappilaitteen, lääkehappipullojen tai happirikastimen avulla. Kotihappihoito perustuu aina lääkärin määräykseen.

Happirikastimet

Happirikastin on tärkeä apuväline vaikeaa keuhkoahtaumatautia ja muita vakavia hengityssairauksia sairastaville. Se on ensisijainen laite säännölliseen, pitkäaikaiseen kotona tapahtuvaan happihoitoon, jonka tarpeen lääkäri on todennut ja arvioinut. Happirikastin on lääkinnällisen kuntoutuksen apuväline, joka annetaan terveydenhuollosta käyttöön veloituksetta. Useilla keuhkosairauksien yksiköillä on lainattavia matkahappirikastimia lyhytaikaiseen käyttöön kotimaan matkoille ja kuntoutukseen. Lainalaitetta kannattaa kysyä oman alueen keuhkosairauksien poliklinikan kuntoutusohjaajalta. Myös muutama yksityinen yritys vuokraa ja myy matkahappirikastimia (kysy lisää esim. Philips, AGA, Medical Traders).

Nestehappilaitteet

Kotihappihoitoa voidaan täydentää nestemäisellä lääkehapella. Nestehappi on riittoisaa, joten se sallii happirikastinta suuremman liikkumisvapauden. On kuitenkin huomattava, että nestehappi vaatii aina täyttösäiliön, joten pidempiaikaiseen liikkumiseen matkahappirikastin voi olla paras vaihtoehto. Lääkehappi on lääke, jonka keuhkolääkäri määrää reseptillä. Hoidon kustannuksia korvaa Kela.

Lääkehappipullot

Lääkkeellistä pullohappea voidaan käyttää ulkona liikkumisen tueksi ja tilapäiseen lisähapen tarpeeseen. Lisäksi se toimii hapen lähteenä mahdollisten sähkökatkosten tai laitevikojen varalta. Lääkehappipulloja on vuokrattavissa käyttötarpeen mukaan erilaatuisia ja kokoisia. Pullohappi on reseptilääke, jonka kustannuksia Kela korvaa.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: