Ilmankostutin

Ilmankostuttimen tarkoituksena on lisätä sisäilman kosteutta joko yksittäisessä huoneessa tai koko asunnossa. Ilmankostutukselle voi olla tarvetta joulukuusta helmikuuhun, sillä silloin sisäilma on Suomessa kuivaa.

Huoneilman kosteutta on seurattava säännöllisesti kosteusmittarilla, jotta ilmankosteus ei nouse liian korkeaksi. Talvella suhteellinen kosteus ei saa ylittää Rh 40 %. Liiallinen kosteus voi vahingoittaa rakenteita ja mahdollistaa esimerkiksi homeiden lisääntymisen. Ilmankostuttimen on oltava oikeantehoinen huoneen pinta-alaan nähden ja se on sijoitettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Ilmankostuttimessa on vesisäiliö ja tekniikka kosteuden siirtämiseksi huoneilmaan. Laitteen säiliöt ja muut osat on pestävä säännöllisesti. Suodattimet on vaihdettava ohjeiden mukaan. Laitteessa ei saa seisottaa vettä. Jos näin on päässyt tapahtumaan, seisonutta vettä ei saa käyttää kostutukseen.

Ilmankostuttimet jakavat käyttäjien mielipiteitä: toiset ovat tyytyväisiä ja toiset kommentoivat laitteiden vuotavan, olevan vaikeita puhdistaa ja edellyttävän runsaasti huoltotoimenpiteitä.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT