Ilmankostutin

Ilmankostuttimen tarkoituksena on lisätä sisäilman kosteutta joko yksittäisessä huoneessa tai koko asunnossa. Ilmankostutukselle voi olla tarvetta joulukuusta helmikuuhun, sillä silloin sisäilma on Suomessa kuivaa.

Huoneilman kosteutta on seurattava säännöllisesti kosteusmittarilla, jotta ilmankosteus ei nouse liian korkeaksi. Talvella suhteellinen kosteus ei saa ylittää Rh 40 %. Liiallinen kosteus voi vahingoittaa rakenteita ja mahdollistaa esimerkiksi homeiden lisääntymisen. Ilmankostuttimen on oltava oikeantehoinen huoneen pinta-alaan nähden ja se on sijoitettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Ilmankostuttimessa on vesisäiliö ja tekniikka kosteuden siirtämiseksi huoneilmaan. Laitteen säiliöt ja muut osat on pestävä säännöllisesti. Suodattimet on vaihdettava ohjeiden mukaan. Laitteessa ei saa seisottaa vettä. Jos näin on päässyt tapahtumaan, seisonutta vettä ei saa käyttää kostutukseen.

Ilmankostuttimet jakavat käyttäjien mielipiteitä: toiset ovat tyytyväisiä ja toiset kommentoivat laitteiden vuotavan, olevan vaikeita puhdistaa ja edellyttävän runsaasti huoltotoimenpiteitä.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.