Ilmankostutin

Ilmankostuttimen tarkoituksena on lisätä sisäilman kosteutta joko yksittäisessä huoneessa tai koko asunnossa. Ilmankostutukselle voi olla tarvetta joulukuusta helmikuuhun, sillä silloin sisäilma on Suomessa kuivaa.

Huoneilman kosteutta on seurattava säännöllisesti kosteusmittarilla, jotta ilmankosteus ei nouse liian korkeaksi. Talvella suhteellinen kosteus ei saa ylittää Rh 40 %. Liiallinen kosteus voi vahingoittaa rakenteita ja mahdollistaa esimerkiksi homeiden lisääntymisen. Ilmankostuttimen on oltava oikeantehoinen huoneen pinta-alaan nähden ja se on sijoitettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Ilmankostuttimessa on vesisäiliö ja tekniikka kosteuden siirtämiseksi huoneilmaan. Laitteen säiliöt ja muut osat on pestävä säännöllisesti. Suodattimet on vaihdettava ohjeiden mukaan. Laitteessa ei saa seisottaa vettä. Jos näin on päässyt tapahtumaan, seisonutta vettä ei saa käyttää kostutukseen.

Ilmankostuttimet jakavat käyttäjien mielipiteitä: toiset ovat tyytyväisiä ja toiset kommentoivat laitteiden vuotavan, olevan vaikeita puhdistaa ja edellyttävän runsaasti huoltotoimenpiteitä.