Höyrystävä ilmankostutin

Höyrystävä ilmankostutin on ilmankostutintyypeistä paras, koska siinä vesi kuumennetaan eli vesi on hygienisintä.

Höyrystävä ilmankostutin kuumentaa veden ja vapauttaa muodostuvan höyryn huoneilmaan. Joissakin ilmankostuttimissa on UV-valo bakteerien tuhoamista varten. Höyrystävän ilmankostuttimen etuna on useimpien mikrobien (esim. homeet ja bakteerit) tuhoutuminen veden kuumentuessa. Myös hiukkaspäästöjen mahdollisuus on pienin.

Laitteet on huollettava valmistajan ohjeiden mukaisesti. Vettä ei saa jättää seisomaan vesisäiliöön.

Huomioi lasten ja lemmikkieläinten turvallisuus höyrystävän ilmankostuttimen käytössä, sillä kuuma vesi voi aiheuttaa palovammoja, jos laite kaatuu tai rikkoutuu.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.