Ilmanpuhdistin

Ilmanpuhdistimet poistavat epäpuhtauksia (pöly, haju) eri menetelmin. Ilmanpuhdistimen valinta voi olla hankalaa, sillä etukäteen on mahdotonta sanoa, auttaako mikään laite vähentämään esimerkiksi sairauden tai allergian oireita.

Selvitä ennen ilmanpuhdistimen hankintaa:

• Mihin käyttötarkoitukseen laitetta tarvitset. Ilmanpuhdistin on tarkoitettu lähinnä ilmassa leijailevan pölyn poistoon. Sen hajunpoistokyky on huono.
  • Meluhaitta. Melu ei saa olla yli 30 dB yöaikaan makuuhuoneessa. Testaa ilmanpuhdistin sillä tehoasetuksella, millä aiot laitetta käyttää.
  • Varmista että laitteen läpi virtaava ilmamäärä tunnissa vastaa yöaikaankin huoneen ilmatilavuutta.

Ilmanpuhdistimet eivät ole hoitolaitteita. Ilmanpuhdistimet eivät poista varsinaista epäpuhtauslähdettä, korvaa toimivaa ilmanvaihtoa eikä huolellista siivousta. Ilmanpuhdistimet eivät myöskään korjaa tai paranna kosteus- ja homevaurioita, eivätkä ne pysty vähentämään tupakansavun terveyshaittoja. Kaasumaisten epäpuhtauksien poistosta laitteet suoriutuvat vaihtelevasti; osa laitteista pystyy suodattamaan jonkin verran kaasuja osa ei lainkaan.

Yhdistelmälaitteiden, eli useampaa eri tekniikkaa hyödyntävien laitteiden hyödyn ja toimivuuden arviointi on vaikeaa, eikä vertailevaa puolueetonta tutkimusta ei ole tehty.

Tutkimusta ilmanpuhdistimien vaikutuksesta hengitysterveyteen ja hengityssairaiden oireisiin ei ole tehty.

Ilmanvaihto

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: