Ilmanpuhdistin

Ilmanpuhdistimet poistavat epäpuhtauksia (pöly, haju) eri menetelmin. Ilmanpuhdistimen valinta voi olla hankalaa, sillä etukäteen on mahdotonta sanoa, auttaako mikään laite vähentämään esimerkiksi sairauden tai allergian oireita.

Selvitä ennen ilmanpuhdistimen hankintaa:

• Mihin käyttötarkoitukseen laitetta tarvitset. Ilmanpuhdistin on tarkoitettu lähinnä ilmassa leijailevan pölyn poistoon. Sen hajunpoistokyky on huono.
  • Meluhaitta. Melu ei saa olla yli 30 dB yöaikaan makuuhuoneessa. Testaa ilmanpuhdistin sillä tehoasetuksella, millä aiot laitetta käyttää.
  • Varmista että laitteen läpi virtaava ilmamäärä tunnissa vastaa yöaikaankin huoneen ilmatilavuutta.

Ilmanpuhdistimet eivät ole hoitolaitteita. Ilmanpuhdistimet eivät poista varsinaista epäpuhtauslähdettä, korvaa toimivaa ilmanvaihtoa eikä huolellista siivousta. Ilmanpuhdistimet eivät myöskään korjaa tai paranna kosteus- ja homevaurioita, eivätkä ne pysty vähentämään tupakansavun terveyshaittoja. Kaasumaisten epäpuhtauksien poistosta laitteet suoriutuvat vaihtelevasti; osa laitteista pystyy suodattamaan jonkin verran kaasuja osa ei lainkaan.

Yhdistelmälaitteiden, eli useampaa eri tekniikkaa hyödyntävien laitteiden hyödyn ja toimivuuden arviointi on vaikeaa, eikä vertailevaa puolueetonta tutkimusta ei ole tehty.

Tutkimusta ilmanpuhdistimien vaikutuksesta hengitysterveyteen ja hengityssairaiden oireisiin ei ole tehty.

Ilmanvaihto