Ionisoivat laitteet

Ionisointi esiintyy monesti yhtenä osana monitoimilaitteita. On mahdollista, että sähkövarauksen muodostuminen nopeuttaa pölyhiukkasten laskeutumista. Menetelmästä saattaa olla hyötyä myös tilanteissa, joissa ilmassa liikkuvat mikrobit ovat sitoutuneet pölyhiukkasiin.

Ionisoiva laite varaa ilmassa leijuvat epäpuhtaudet negatiivisesti, jolloin ne tarttuvat positiivisesti varattuihin pintoihin. Laitteen toimivuus tässä suhteessa on kyseenalaista, sillä asuntojen pintojen sähkövaraus vaihtelee. Menetelmä ei myöskään kykene poistamaan ultrapieniä hiukkasia, sillä ne eivät laskeudu ionisoinnin vaikutuksesta. Jotkin laitteet on varustettu hiukkasten kokoojalla. Ionisoiva laite voi tuottaa tarkoituksella tai sivutuotteena otsonia.

Ionisoivan laitteen teho saattaa riittää vain pienen alan käsittelyyn laitteen lähiympäristössä, ellei mukana ole ilmaa tehokkaasti kierrättävää tekniikkaa. Ionisointi ei kykene poistamaan kaasumaisia epäpuhtauksia tai hajuja huoneilmasta.

Ionisoivien laitteiden käytössä havaitaan usein niin sanottu black wall –ilmiö, jossa musta, vaikeasti puhdistettava lika kertyy laitteen lähellä oleville pinnoille.  Laitteen kokoaja pitää huuhtoa silloin tällöin, mutta muuten laite on periaatteessa huoltovapaa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt