Ionisoivat laitteet

Ionisointi esiintyy monesti yhtenä osana monitoimilaitteita. On mahdollista, että sähkövarauksen muodostuminen nopeuttaa pölyhiukkasten laskeutumista. Menetelmästä saattaa olla hyötyä myös tilanteissa, joissa ilmassa liikkuvat mikrobit ovat sitoutuneet pölyhiukkasiin.

Ionisoiva laite varaa ilmassa leijuvat epäpuhtaudet negatiivisesti, jolloin ne tarttuvat positiivisesti varattuihin pintoihin. Laitteen toimivuus tässä suhteessa on kyseenalaista, sillä asuntojen pintojen sähkövaraus vaihtelee. Menetelmä ei myöskään kykene poistamaan ultrapieniä hiukkasia, sillä ne eivät laskeudu ionisoinnin vaikutuksesta. Jotkin laitteet on varustettu hiukkasten kokoojalla. Ionisoiva laite voi tuottaa tarkoituksella tai sivutuotteena otsonia.

Ionisoivan laitteen teho saattaa riittää vain pienen alan käsittelyyn laitteen lähiympäristössä, ellei mukana ole ilmaa tehokkaasti kierrättävää tekniikkaa. Ionisointi ei kykene poistamaan kaasumaisia epäpuhtauksia tai hajuja huoneilmasta.

Ionisoivien laitteiden käytössä havaitaan usein niin sanottu black wall –ilmiö, jossa musta, vaikeasti puhdistettava lika kertyy laitteen lähellä oleville pinnoille.  Laitteen kokoaja pitää huuhtoa silloin tällöin, mutta muuten laite on periaatteessa huoltovapaa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.