Ionisoivat laitteet

Ionisointi esiintyy monesti yhtenä osana monitoimilaitteita. On mahdollista, että sähkövarauksen muodostuminen nopeuttaa pölyhiukkasten laskeutumista. Menetelmästä saattaa olla hyötyä myös tilanteissa, joissa ilmassa liikkuvat mikrobit ovat sitoutuneet pölyhiukkasiin.

Ionisoiva laite varaa ilmassa leijuvat epäpuhtaudet negatiivisesti, jolloin ne tarttuvat positiivisesti varattuihin pintoihin. Laitteen toimivuus tässä suhteessa on kyseenalaista, sillä asuntojen pintojen sähkövaraus vaihtelee. Menetelmä ei myöskään kykene poistamaan ultrapieniä hiukkasia, sillä ne eivät laskeudu ionisoinnin vaikutuksesta. Jotkin laitteet on varustettu hiukkasten kokoojalla. Ionisoiva laite voi tuottaa tarkoituksella tai sivutuotteena otsonia.

Ionisoivan laitteen teho saattaa riittää vain pienen alan käsittelyyn laitteen lähiympäristössä, ellei mukana ole ilmaa tehokkaasti kierrättävää tekniikkaa. Ionisointi ei kykene poistamaan kaasumaisia epäpuhtauksia tai hajuja huoneilmasta.

Ionisoivien laitteiden käytössä havaitaan usein niin sanottu black wall –ilmiö, jossa musta, vaikeasti puhdistettava lika kertyy laitteen lähellä oleville pinnoille.  Laitteen kokoaja pitää huuhtoa silloin tällöin, mutta muuten laite on periaatteessa huoltovapaa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.