Otsonaattorit eli otsonoivat laitteet

Otsoni poistaa hajuja hapettamalla.

Nykytiedon mukaan otsoni ei ole kovin tehokas homeitiöiden ja bakteerien tappaja. Otsonipitoisuuksien tulee olla todella suuria, jotta homeitiöt ja bakteerit kuolevat.

Otsonaattori muodostaa nimensä mukaisesti otsonia huoneilmaan joko koronapurkausmenetelmällä, UV-valolla tai kylmäplasman avulla. Otsonaattorit eivät puhdista huoneilmasta hiukkasia (esim. allergisoivat pölyt) eikä formaldehydiä.

Otsonaattoreita ei saa markkinoida viittaamalla niiden edullisiin terveysvaikutuksiin. Otsonin on todettu aiheuttavan terveyshaittoja, eikä jatkuvatoimisia laitteita tulisi käyttää tiloissa, joissa oleskelee ihmisiä. Otsoni saattaa reagoida pintamateriaalien kanssa ja tuottaa haitallisia yhdisteitä. Pienetkin otsonipitoisuudet aiheuttavat oireita sekä pahentavat esimerkiksi astmaa.

Jos laitetta käytetään satunnaisesti (esimerkiksi savuvahingon yhteydessä), pitää ehdottomasti huolehtia:

• riittävästä ilmanvaihdosta
  • oikeasta käyttöajasta
  • ottaa huomioon pinnoilla olevat materiaalit ja niiden ominaisuudet.

Huom. Otsonaattorin käyttö poikkeaa hajuhaittojen korjaamisessa käytetystä menetelmästä lyhytaikainen otsonointi, joka voi olla oikein käytettynä hyödyllinen. Vain ammattilainen saa suorittaa lyhytaikaisen otsonoinnin. Toimenpiteen aikana tilassa ei saa oleskella ja sen on oltava tyhjä. Otsonin leviäminen muihin tiloihin on estettävä. Käsittelyn jälkeinen varoaika on oltava ainakin 2 vuorokautta ennen tilojen käyttöönottoa. Otsonoinnin jälkeen tilan ilmanvaihtoa on tehostettava ja tilan pinnat puhdistettava huolellisesti pyyhkimällä. Lisää aiheesta THL:n sivuilla.

Voi aiheuttaa terveyshaittoja

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: