Ulkoilma & ilmanlaatu

Puhdas ilma on terveyden ja viihtyvyyden kannalta tärkeää kaikille.

Perintötekijät, sukupuoli, ikä, fyysinen ja henkinen hyvinvointi sekä elintavat vaikuttavat siihen, kuinka ihmiset herkistyvät ilmansaasteille. Suurimmalle osalle ilmansaasteet eivät aiheuta merkittävää terveyshaittaa.  Viihtyisyyshaitat ja ärsytysoireet sen sijaan ovat yleisiä. Herkkiä ilmansaasteille ovat hengitys- ja sydänsairaat, sekä pienet lapset ja vanhukset.

Epäpuhtaudet voivat aiheuttaa yskää, nuhaa, hengenahdistusta, toimintakyvyn heikkenemistä, hengityselinten tulehdus- ja ärsytysoireita, astmaoireiden pahenemista ja astmakohtausten lisääntymistä. Epäpuhtauksille altistuminen voi myös lisätä hengitysteiden herkkyyttä muille ärsykkeille, kuten pakkasilmalle tai siitepölyille.

Ilmanlaatua heikentäviä tekijöitä ovat esimerkiksi liikenne, energiantuotanto, teollisuus, puun pienpoltto ja kaukokulkeuma. Tällä hetkellä haitallisimpana ilmansaasteena pidetään pienhiukkasia. Muita merkittäviä kaupunki-ilman saasteita Suomessa ovat muun muassa karkeat hiukkaset ja typen oksidit.

Ilman epäpuhtauksia pyritään vähentämään säädöksin, tekniikkaa kehittämällä ja säästämällä energiaa. Jokainen voi myös omilla valinnoillaan ja toiminnallaan vaikuttaa puhtaamman ilman puolesta.