Katupöly

Tietoa katupölyn aiheuttamista terveyshaitoista ja vinkkejä katupölyltä suojautumiseen ja katupölyn vähentämiseen.

Katso videoklippi: Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne puhuu katupölyn oireiden lievittämisestä MTV3:n Huomenta Suomessa 28.3.2019

Suurin osa katupölystä on hienoksi jauhautunutta asfalttia ja hiekkaa, mutta katupöly sisältää myös nokihiukkasia, autojen renkaista, jarruista ja muista osista irtoavaa materiaalia sekä maaperän mikrobeja.

Katupölyongelmat ovat pahimmillaan keväisin kuivalla kelillä tuulen ja liikennevirtojen nostaessa kaduille kertynyttä pölyä hengitysilmaan. Kevätkaudella seassa on myös siitepölyä. Katupöly ei ole yksin suurten kaupunkien ongelma, vaan korkeita hiukkaspitoisuuksia voi esiintyä myös pienissä kuntakeskuksissa ja taajamissa.

Suurin osa katupölyn hiukkasista on kooltaan niin sanottuja karkeita hengitettäviä hiukkasia, mutta seassa on myös pienhiukkasia. Karkeat hiukkaset jäävät ylähengitysteihin ja poistuvat yskien, aivastellen ja liman mukana melko nopeasti. Pienhiukkaset pääsevät tunkeutumaan aina keuhkorakkuloihin saakka, ja pysyvät elimistössä jopa kuukausia tai vuosia. Ultrapienet hiukkaset pääsevät keuhkorakkuloista jopa verenkiertoon saakka.

Katupöly aiheuttaa ärsytysoireita, kuten silmien kutinaa ja kirvelyä sekä nuhaa ja yskää. Katupölyn vaikutuksille herkkiä väestöryhmiä ovat astmaa sairastavat, pienet lapset, keuhkoahtaumaa, sepelvaltimotautia ja sydämen vajaatoimintaa sairastavat. Heille katupöly voi aiheuttaa keuhkojen toiminnan heikentymistä, astmaoireita tai astman pahenemisvaiheiden lisääntymistä. Pitkäaikainen altistuminen voi pahentaa kroonisia sairauksia ja ääritapauksessa lyhentää elinikää.

Järjestöjohtaja Mervi Puolanne kertoo videossa katupölyn terveyshaitoista.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.